Gå vidare till innehåll

Falkenklev satsar på ellastbilar och laddpark för tunga fordon.

Falkenklev Logistik i Skåne satsar stort på elektrifiering. Man har köpt sex eldrivna tunga lastbilar, bygger en solelsanläggning på 1,5 MW och nu inviger man landets största laddpark med plats för tunga fordon i Malmö. Totalt 22 laddpunkter finns idag och man kan snabbt bygga ut med 18 till.
– El är framtiden för oss, säger Victor Falkenklev.

– Allt började med att vi hade en bit mark utanför Perstorp där vi nu bygger upp en solelspark som kommer att ge upp till 1,5 miljoner kWh om året, säger Victor Falkenklev som är vd för det nystartade dotterbolaget Rifil där laddverksamheten bedrivs.

– Den egna elen därifrån räcker till ca 125.000 körda mil med tung lastbil och därför blev det ett enkelt beslut att investera eldrivna lastbilar som vi får nu i slutet av året. Vi kör mycket Mercedes-Benz sedan tidigare så det ska bli spännande att få in den eldrivna eActros i vagnparken. Den har ju en riktigt bra räckvidd på 30-40 mil och de som provat säger att den klarar sig på en bra bit under 10 kWh/milen även med last.

– Det finns många som är negativa till eldrivna lastbilar men jag vågar påstå att dessa nog aldrig provkört en i verkligheten. Det är en oerhört mycket bättre arbetsmiljö för förarna. De har också ett fantastiskt vridmoment och är perfekta att rangera i krypfart när det är trångt.

– Vi kommer att använda ellastbilarna i distributionstrafik och där har vi många turer där bilarna går kanske åtta mil om dagen. Så det är verkligen inga problem med räckvidden. Men bilarna kostar ju mer i inköp så det är viktigt att de rullar många timmar. Vi har nu dialog med bland annat Malmö stad om att kunna göra leveranser även på kvällar i och med att de är så tysta. Och det är positiva tongångar – alla vill ju minska trängseln i städerna och kan vi sprida ut körningarna under fler timmar så blir det ju en fördel.

22 laddplatser

När man skulle investera i laddstolpar för ellastbilarna insåg man att det var brist på laddplatser för stora fordon i Malmö och då slog man på stort. Den nya laddparken ligger intill Stora Bernstorp där riksväg 11 korsas av Yttre Ringvägen/E4.

– Genom att skapa en publik laddpark så öppnades dörren för olika stöd. Och när vi ändå var igång så slog vi på stort.

De 22 laddplatserna kan var och en ge upp till 320 kW och passar lika bra för personbilar som för lastbilar.

– Med alla dessa platser kan vi nästan garantera att man slipper köa när det är dags att ladda. Det finns gott om plats och vi har totalt 2000 kW effekt att använda. Vi ska också tillsammans med Soltech energy solutions bygga ett energilager på 2000 kWh så att vi kan ta ut hög effekt utan att gå upp för högt i uttag från nätet.

I anslutning till laddplatserna finns också toaletter och en automatbutik. Den sistnämnda är bemannad under lunchtimmarna och erbjuder då även varm mat.

– Det ska vara enkelt och bekvämt att stanna till här på sin rast och ladda upp, avslutar Victor.

Falkenklev Logistik drevs av Marita Falkenklev (eller Doss som alla kallar henne) i över 25 år och växte till att bli landets största DHL-åkeri. Idag drivs verksamheten av hennes söner Victor och William. Totalt har man fler än 250 anställda och fler än 90 Mercedes-Benz lastbilar.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 oktober, 2022 / Lastbilar
4 oktober, 2022 / Lastbilar
28 juli, 2022 / Lastbilar
28 juni, 2022 / Lastbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Mercedes Benz Trucks Nyheter

Mercedes-Benz Sverige