Gå vidare till innehåll

Förarna tävlar om att spara pengar och bränsle i Sundsvall.

Mercedes-Benz telematiksystem Fleetboard gör att varje enskild förare kan ha koll på sin körstil. Det i sin tur gör att åkeriet kan hjälpa var och en att köra mer ekonomiskt och med mindre slitage och miljöpåverkan. TLS i Sundsvall använder Fleetboard fullt ut –och sparar stora pengar varje år.

Bild ovan: Pether Sjöberg, Richard Farstad, Janne Olofsson, Thomas Karlström, Tobias Ström Liljengård, Jan-Åke Andersson, Christer Viklund, Marie Eklund och Lennart Staf.

Telematiksystemet Fleetboard är standard på alla nya Mercedes-Benz lastbilar som säljs i Sverige. De flesta använder det för att se var de olika lastbilarna befinner sig och för att hantera nerladdning av färdskrivardata. Men det går även att följa körstilar på individnivå och där finns det mycket pengar att spara. Inte bara när det gäller bränsleförbrukning utan även när det gäller till exempel bromsslitage.

Christer Viklund.

Transport och Lagerservice i Sundsvall AB (TLS) kör när- och fjärrdistribution längs Norrlandskusten och kör uteslutande Mercedes-Benz – från Atego till Actros. Man använder Fleetboard fullt ut och har gjort smart körning till en paradgren för företaget.

– Systemet är ju så smart att det sätter totalbetyg på förarens körning, säger Pether Sjöberg på TLS.

– Det utgår inte bara från bränsleförbrukningen utan även från till exempel slitage på bromsar. Dessutom tar det hänsyn till vilken sorts körning det handlar om. Det går inte lättare att få bra betyg på långturer än på stadsdistribution.

Betygssystemet gör att varje förare direkt ser var det går att bli bättre och resultaten syns direkt. Och samtalen mellan förarna är idag ett helt annat än tidigare.

– Vi hade en kille som berättade att han hade kört Umeå – Sundsvall med en enda inbromsning. Medan bilen framför hade bromsat 28 gånger på samma sträcka.

– Vi jobbar med FleetBoard och förarutbildning hela tiden och det är som en intern tävling där vi ska bli bättre tillsammans. Ingen har ju nytta av att vi sliter på bromsar och köper mer diesel än vi behöver.

– När vi drog i gång med Fleetboard för sex år sedan sa vi att när vårt snittbetyg på firman är högre än snittet i Europa så åker vi till Åland tillsammans. Det tog tre månader att nå dit…

Nu har det kommit dit att nyanställda på företag frågar efter ”körtävlingen” och vill veta hur de ska göra för att bli bättre. Den senaste given är att Pether tagit fram speciella jackor med texten ”Team 9.0” till alla som lyckats få betyget 9.0 tre månader i rad. Maxbetyget är 10.0.

Richard Farstad.

– Redan nu är många på firman över 8,5 så det lär gå åt jackor, skrattar Pether. En annan funktion som Pether uppskattar är att Fleetboard är sammanlänkat med det uppkopplade diagnossystemet MB Uptime. MB Uptime låter lastbilens sensorer skicka upp information till centrala datorer där datan analyseras. Om systemet känner av att något behöver åtgärdas så går meddelanden både till förare, åkeri och om det behövs även till närmaste verkstad.

– Vi får reda på allt om bilarna nästan redan innan det hänt, säger Pether.

– Allt från att en lampa är trasig till att det är dags att byta ett filter.Det är helt fantastiskt

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 oktober, 2022 / Lastbilar
4 oktober, 2022 / Lastbilar
28 juli, 2022 / Lastbilar
2 juni, 2022 / Lastbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Mercedes Benz Trucks Nyheter

Mercedes-Benz Sverige