Gå vidare till innehåll

Första resan i Sverige med eldriven Mercedes-Benz lastbil. 60 mil från Södertälje till Malmö.

Vid lunch den 25 april kom det första exemplaret av Mercedes-Benz eldrivna lastbil eActros 300 till Sverige och Södertälje med båt. Tre timmar senare rullade den på sin jungfrufärd 60 mil söderut mot Malmö. Totalt förbrukades 450 kWh på resan.

”Det var en fantastisk upplevelse, allt gick som smort. Detta är verkligen framtiden.” säger Mikael Eklund som var en av chaufförerna.

Detta är verkligen framtiden.” säger Mikael Eklund

Mercedes-Benz eActros finns i två räckviddsutföranden: med tre eller fyra batterier på vardera 112 kWh är räckvidden angiven till ca 30 respektive 40 mil.

Lastbilen som kom till Sverige var i 30 mils-utförandet men det visade sig att den faktiska räckvidden var betydligt högre.

”Den kom ju med bara några procents laddning från båten, så det första vi gjorde var att ladda den på en publik snabbladdare i Södertälje. Mitt bland alla personbilar.” säger Mikael Eklund.

Med en effektiv laddning på ca 170 kW tog det ca 90 minuter att ladda till 85 % varpå det var dags att ge sig av.

”Det var en nästan magisk känsla att köra iväg,” säger Mikael.

”Det är så tyst att man kan viska till varandra medan man kör. Bilen bara smyger iväg och den accelererar på ett häftigt sätt. Hela hytten och alla instrument är exakt som i en vanlig Actros – men med lite nya menyer i instrumenteringen.”

Efter ett tag på motorvägen höjdes den beräknade räckvidden till närmare 40 mil.

”Vi höll 82 km/tim hela tiden där det gick och använde den intelligenta farthållaren PPC. Vi ville verkligen se hur lågt vi kunde hålla förbrukningen.”

Det visade sig att förbrukningen var betydligt lägre än beräknat även om detta var ett tomt chassi. Efter ca halva sträckan var förbrukningen nere på 7,5 kWh/mil (75 kWh/100 km) vilket ger en teoretisk räckvidd på 42 mil. Alltså över 30% mer än angivet.

Mikael Eklund och Mats Genberg.

Det första laddstoppet skedde i Mantorp och tog ca en timme till 90 %. Efter det pekade allt på att det faktiskt skulle gå att komma fram till målet i Malmö utan fler laddstopp. Men för säkerhets skull laddades batteriet även i Värnamo till 86 %.

”Vi laddade på vanliga Ionity-snabbladdare och det var inga som helst problem att få plats. Vi hade full fart på laddningen med 160 – 170 kW hela tiden. Men nog fick vi en hel del blickar!”

När målet i Malmö nåddes fanns det energi kvar i batterierna till ytterligare 14 mil och förbrukningen för hela sträckan låg på 7,45 kWh/mil. Då hade ca 25 mil körts i mörker och med värme på.

”Upplevelsen var mäktig. Både känslan av lastbilen men också att vara först med att göra detta. Och att känna att även om det är en distributionsbil så går det faktiskt att köra Malmö – Stockholm utan några problem. Vi tog två laddstopp på en timme vardera och det är bara en dryg timme mer paus än vad lagen kräver. Hade vi laddat fullt innan avresa och haft en laddplats på halva vägen så hade det gått med en enda paus. Kollar man ekonomin så är det också helt galet bra!”

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 oktober, 2022 / Lastbilar
4 oktober, 2022 / Lastbilar
28 juli, 2022 / Lastbilar
28 juni, 2022 / Lastbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Mercedes Benz Trucks Nyheter

Mercedes-Benz Sverige