Mercedes-Benz Lastbilar har blivit allt vanligare i svenska skogar, men det har mest rört sig om ekipage baserade på anläggningsmodellen Arocs. 2021 presenterades dock de första timmerbilarna byggda på Actros. S-E Zetterholms Åkeri i Åkers Styckebruk i Sörmland fick en av de allra första.
Hos Zetterholms är man sedan 2018 vana vid att köra Mercedes-Benz. Då fick man ett så dåligt bud på sitt inbyte av det märke man alltid hade kört med, att man körde till dåvarande AutoCentrum i Västerås (Veho Bil numera) och tog en titt på Arocs.
– Det var lite av en chansning, men det var en så stor prisskillnad att det inte gick att låta bli att prova, säger Jonas Zetterholm som är andra generationens åkare i företaget.

Trots att den nya bilen med sina 630 hästar var svagare på pappret än den som byttes in, så märktes det inte menar Jonas. Däremot märktes en markant lägre bränsleförbrukning!
I början av 2021 dök det upp en möjlighet att utöka med en bil till och just då hade Bergs Fegen precis levererat det första bygget baserat på landsvägslastbilen Actros. Till skillnad från Arocs, som är en modell som tagits fram för anläggningstrafik och därför har parabelfjädring fram, så går Actros att få med helluft. Och numera med 9-tons luftad framaxel vilket gör att det går att maxa lasten på det sätt som behövs i timmerbilar.
– Vi kör för Stora Enso i hela Sörmland och de flesta turerna går till Norrköping och Gävle. Men en del går till lokala sågverk också. Det blir väl en 1000 mil i månaden per bil. Så när vi hörde att det numera gick att bygga på Actros med luftfjädring runt om blev vi nyfikna.

Den nya bilen köptes med Bergs Fegens byggnation med ExTe-bankar. Med den nya Palfinger Epsilon M12L kranen med 9,7 meter utskjut räknar Jonas med att han lastar hela ekipaget på ca 20 minuter.
– Man börjar alltid med att skjuta fram de bakre bankarna när man ska lasta den bakersta traven.
– Actros är en väldigt skön bil att köra, säger Jonas.
– Den går tystare och har en fantastisk hytt. Vår bil har SoloStar hytten som gör att man har stor golvyta framför högerstolen. Stol och stol förresten, den är ju mer som en hörnsoffa. Väldigt skönt när man ska bo i bilen. Man har plats att klä om och det känns inte som om man sitter i en lastbil på det sättet. Mer som en husbil.
Den nya bilen är från MP5 generationen. Det betyder bland annat Multimedia Cockpit med stora skärmar där de flesta knappar är digitala med svenska benämningar. Dessutom har bilen kamerabackspeglar – MirrorCams.
– Det är lite speciellt i början, men det är väldigt skönt i skogen där det ofta är trångt.
– Kamerorna sticker ju ut mycket mindre än vanliga speglar så du slipper vara så rädd för att köra nära grenar. Sedan kan du vinkla ut dem rejält om du vill och de följer med i kurvorna när du svänger.
Även om den nya bilen blivit Jonas favorit så gillar han Arocsen också.
– Det är två olika sorters lastbilar. Som att jämföra en kombi med en suv. Arocs med sin höga markfrigång och hasplåtar är ju skön när det är riktigt dåliga vägar.
– Men med en av varje så är vi alltid rätt rustade!