Max Stålenhag är tveklöst Sveriges mest kända sopgubbe. Efter flera säsonger i Svenska Truckers har han gett en inblick i livet bakom soptunnorna som få haft innan.
Sedan ett år kör han Mercedes-Benz Econic.
– Det är såhär en sopbil ska vara byggd, säger han.
Max är mannen som gett jobbet som sopgubbe ett ansikte. Och han är noga med att det heter just ”sopgubbe”.
– Kom inte och kalla mig renhållningsarbetare eller miljötekniker. Jag är sopgubbe – ända in i benmärgen!

Max gillar sitt jobb till 100 %.
– Det är enkla rutiner, relativt välbetalt, kort utbildningstid och man får stå i vägen. Kul va?
Sedan ett år kör Max en Mercedes-Benz Econic som sin egen bil för Pre Zero.
– Så här ska en sopbil vara byggd, säger Max.
– Hytten liknar ju inget annat på marknaden. Du sitter lågt och har en enorm ruta så du ser verkligen vad som händer runt bilen. Du är ju i samma höjd som fotgängare och cyklister så du får dessutom ögonkontakt.
Föraren sitter i praktiken framför framhjulet och det gör att hjulbasen kan hållas kort. Något som i sin tur ger en tajt vändradie.
– Man far runt som en ål med kort hjulbas och svängbar sista axel.
Det låga insteget och det plana golvet gör arbetsmiljön svår att slå.
– Du går ju mer eller mindre rakt ut och slipper klättra. Går man in och ur bilen 200 gånger varje dag så märker man av varje extra steg i knäna!
– Bussdörrarna på höger sida är också suveräna. Jag kan ju springa genom bilen rakt ut. Och de tar ingen plats när de öppnas,
Många Econic körs på Biogas, men Max kör på Värmdö i Stockholms skärgård och där är det långt till biogasmacken så där är det HVO som gäller. Men Max är övertygad om att eldrift kommer slå igenom stort.
– Jag får låna en eldriven eVito på Bilia i Akalla när sopbilen servas och den är helt underbar att köra. Helt tyst!
– Nu ska ju Econic komma med eldrift och man pratar om räckvidd på upp till 20 mil inräknat den energi som går åt för att driva aggregatet. Det kommer funka hur bra som helst på det flesta av våra stadsslingor.
– Bilen är ju kanon som den är. Med eldrift blir den nog omöjligt att slå som sopbil.
Mer om Max och jobbet som sopgubbe kan du läsa här hos Åkeriförbundet.