Han kallar sig Alundas fattigaste åkare – men han är nog snarare en av de pratgladaste. Och det kanske man blir av att köra för Roslagens bönder – vilket är vad Daniel Pjatte Larsson gör en stor del av året med sin Arocs.
Daniel är en herre som delar med sig. Den som följer #alundasfattigasteåkare eller @pjatte83 får sig regelbundna doser av Daniels liv som åkare.
– Vi gör allt, säger Daniel.
– En stor del av året är det mest lantbruket vi kör för. Jag brukar kalla oss ”Balexpressen” eftersom vi kör mycket balar av olika slag: Både ensilage, hö och halm. Men det är också mycket spannmål och en hel del maskintransporter. Sedan har jag två lastare och en grävare också.
För att klara alla uppdrag har han inte mindre än 27 olika flak! Varav 15 spannmålsflak och därutöver allt från maskinflak till liftdumpers, containerflak, sandspridare och dumperflak.
– Man måste klara allt, då blir det både lönsamt och roligt.
2017 blev Daniel med Mercedes-Benz och det är den bilen han har kvar idag efter 38.500 mil. Det var dags för ny lastbil och en kompis föreslog att han skulle ta en titt på Mercedes.
– Jag kunde inte förstå att prisskillnaden var så stor! Det var ju flera 100.000 billigare än alternativet och det var en Startklar – alltså färdigbyggd med växlare och allt. Bara att köra hem och börja tjäna pengar.
Daniel har försett sin Arocs med en hel del extrautrustning. Kjolar, ljusbågar och inte mindre än 12 backljus och tre back-kameror.
– Det är mörkt ute i markerna och det ska gå snabbt att få upp flaken. Och med så mycket ljus och lampor så ska man vara bra klantig om man kör på något…
Men det är inte bara inköpspriset som gett Daniels Arocs en bra kalkyl.
– Den drar mycket mindre bränsle och så ska den bara in på service en gång om året.
– En enda gång har jag varit tvungen att ta bärgare – och då var det en AdBlue-slang som gått av. Det tog en halv timme att fixa på verkstaden tror jag. Jag har aldrig fått någon faktura – vare sig från bärgaren eller verkstaden.
– Den går och går. Sedan i juli har den varit stilla en halv dag.
Resultatet av de låga kostnaderna är att Daniel kunnat betala av sin lastbil ett år snabbare än planerat.
– Jag har ju vare sig haft reparationer eller stillestånd så jag har kunnat amortera hårt och efter bara fyra år var bilen helt betald. Så nu känner jag mig trygg om det skulle bli lite lugnare med jobb.
– Men om jag byter så blir det absolut Mercedes igen. De är den bästa bil- eller maskinaffär jag någonsin gjort