Angelica Larsson är en av världens största lastbilsinfluencers med ca 1,6 miljoner följare på sina sociala medier. Till vardags kör hon maskintrailer med tungt gods med Gällivare som bas. I oktober var hon i Tyskland för att testa Mercedes-Benz eldrivna lastbilar.
– Det var en häftig känsla och mycket speciellt, säger Angelica.
– Deras eActros ser ju ut exakt som en vanlig Actros och allt i hytten är som vanligt. Men när man kör så är det helt tyst och man har allt vridmoment från första varvet på motorn. Det är verkligen en skön och ovanlig känsla. Och på testbanan kände man att det verkligen var bra acc!
Angelica var inbjuden till Mercedes-Benz framtidskonferens som hölls bara dagar innan de första exemplaren av eActros gick i produktion.
– Man märker att Mercedes satsar stenhårt på detta.
– eActros som vi fick köra är ju en bil för tung distribution med fyra batteripaket som tillsammans ger en räckvidd på 40 mil. Och det är ju god marginal för de som kör i städer och det är ju där den här bilen kommer att göra mest nytta.
– Bara det att minskat buller gör att det kan köras distribution på natten. Det kommer ju minska trängseln i dagtrafiken. Och jag tänker på att många lossningsplatser i storstäderna är inomhus – att slippa dieselavgaserna där är ju suveränt.
– En annan sak är ju att när man kör kylbil så är ju även kylaggregatet eldrivet. Så inte ens det låter..
Angelica var också en av dem som fick prova nästa generations eldrivna lastbilar där flytande väte ersätter batterier – GenH2.
– Det var ett jäkla tryck i den – vilken kraft! Det tror jag kommer bli stort! Med väte så får du ju alla elmotorns fördelar men kan tanka som idag och får lång räckvidd och mer lastkapacitet.