Strandqvist & Olsson i Norrtälje kör inte mindre än åtta bilar med frontlastare åt Förpacknings och Tidningsinsamlingen. För ett tag sedan köpte man in sina två första Mercedes-Benz och det har visat sig vara ett bra beslut. ”De drar en liter mindre per mil och så planerar de in sin service själva”, säger Lelle Oscarsson som är fordonsansvarig.

– Egentligen var det inte meningen att det skulle bli Mercedes-Benz när nya frontlastarbilar beställdes häromåret. Men den enda påbyggare som kunde få fram bilar i tid hade två Mercedes för leverans så vi tog dem.
– Och det var ett väldigt bra beslut. Det säger Lelle Oscarsson som är fordonsansvarig på Strandqvist & Olsson i Norrtälje. Företaget har 16 lastbilar varav åtta är just frontlastare. Det vill säga att de lyfter återvinningscontainrar med gafflar och ”kastar dem bakåt” över hytten så att de töms i komprimatorn. Företaget kör åt FTI i hela Norra Stockholm.

De två bilarna är av modellen Antos som sedan i fjol heter Actros S/M. Det är samma bil som Actros men med en lägre byggd hytt.
– Bilarna känns modernare jämfört med andra, säger Lelle. Det är nästan som om konkurrenterna känns lite old school. Mercorna är tysta och fina.

Men den stora fördelen är ekonomi och de smarta uppkopplade funktionerna FleetBoard och MB Uptime.
– De här bilarna drar ju en liter mindre per mil än de andra vi har. Det gör ju 12.000 i månaden – per bil!

Med hjälp av de uppkopplade funktionerna får företaget också mycket bra koll på bilarna och minimalt med stillestånd.
– Jag ser ju alltid var bilarna är och det gör verkstaden också. Dessutom har de koll på sensorerna genom MB Uptime så de mailar eller ringer innan vi ens har en aning om att något är på gång att hända. Antingen Hedin Bil centralt eller verkstaden i Uppsala.
– Jag kan få ett mail om att de ser att bromsarna nog bör bytas inom 2 veckor och då har de redan lagt in en tid på verkstaden. När vi kommer dit så har de alla grejer framme eftersom de vet exakt vad som ska göras.
Sopgubbe, sopgumma och sopjycke??
Lelle minns en gång en helg när en vattenslang gick i sönder.
– Det var bara att trycka på en knapp och sedan hamnade jag hos ett call center som skickade ut en servicebil direkt.
Lelle vill gärna att även nästa inköp blir Mercedes.
– Jag är sugen på att testa både kameraspeglarna och den nya digitala instrumenteringen. Jag tror det skulle passa oss perfekt…