Ser du en DHL-bil i södra Stockholm så är sannolikheten stor att det är en Mercedes-Benz från Ågesta Transport. Här är det nämligen de som sköter all logistikjättens distribution och det gör man nästan uteslutande med Mercedes-Benz. I alla storlekar.
Peter Bergsten är fordonsansvarig på Ågesta Transport som sköter all distribution åt DHL i södra StorStockholm. Här är det Mercedes-Benz som gäller.
– Av våra 59 bilar 53 Mercedes-Benz, berättar Peter. Vi har 27 Sprinter lättlastare vara tre med eldrift och så har vi 20 Atego och sex Actros.
– Ategon är ju perfekt för det vi gör och den dominerar ju i sin klass här i Stockholm. Den är smidig att köra, har lågt insteg och är väldigt bränslesnål. Sedan har Mercedes ett väldigt bra servicenät i Stockholm.
Ågesta Transport har serviceavtal på alla sina fordon som täcker alla kostnader som orsakas av slitage.
– I början var man ju lite förvånad över att serviceintervallen är så väldigt långa. Men det fungerar verkligen. Och det är ju Mercedes som tar risken så att säga och för oss är det ju bra ju färre stilleståndsdagar vi har på grund av service.
Men även en Atego behöver ibland besöka verkstad vid sidan av planerad service.
– Bilarna är ju uppkopplade genom FleetBoard så all info laddas ju upp löpande. Jag kan få ett mail från Mercedes där det står att det är läge att byta bromsar på en viss bil, eller att någon sensor indikerar något. Då har de ofta redan föreslagit en tid på verkstaden.
– När jag bokar tiden så brukar jag ju säga att chauffören säger att den eller den lampan lyser, eller att jag fick ett mail om något. Men då svarar de att de redan vet allt det. Och när bilen kommer in så har de allt som behövs framme!
En annan del i totalekonomin är givetvis bränsleekonomin.
– Mercedes är väldigt bränslesnåla. Jag har inte hittat något annat märke som är lika bra på det. Det gäller inte bara Atego utan även våra Actros. Vi har ju två Actros med bil och släp och fyra som är trailerdragare. Och jag känner samma sak där.
Snart är det dags för ännu fler stjärnor till företaget.
–Vi köper nya bilar hela tiden. Vi lade nyss en order på nya bilar för 2022 och redan i sommar ska vi få fem nya Atego och två Actros. Sedan jag började här 2005 så har vi stort sett bara köpt Mercedes. Jag är så nöjd – inte minst med eftermarknaden här i Stockholm.