Gå vidare till innehåll

Framhjulsdrift fixar framkomligheten för kranväxlaren.

För Degerberga Grus & Schakt söder om Kristianstad har trädfällning med kranbil blivit en allt större verksamhet de senaste åren. Nyligen fick man en helt ny kranväxlarbil för ändamålet. En Mercedes-Benz Arocs med tridem, hydraulisk framhjulsdrift (HAD). Påbyggd med lastväxlare och värstingkran från Palfinger.

Johan Hellberg har kört kranbil i 10 år.
Johan Hellberg har kört kranbil i 10 år.

– Det är en fantastisk lösning som är helt ovärderlig när man är ute på de sandiga jordarna häromkring säger Johan Hellberg som kör bilen.

Johan Hellberg har kört kranbil i 10 år och de senaste åren har det varit trädfällning som dominerat arbetsdagarna. Ett jobb som kräver både noggrannhet, säkerhetstänk och erfarenhet.

När det var dags för arbetsgivaren Degeberga Grus & Schakt att köpa en ny bil fick Johan nästan helt fria händer när det gällde att välja.

– Vi jobbar ju ofta parker och trädgårdar och tar ner träden uppifrån. Det är inte sällan man ska köra på gräsmattor och liknande och du kan oftast inte lägga ut körplåtar eller något annat. Då vill man veta att man kan ta sig loss – helst utan att sprätta sönder underlaget.

– Jag fick prova en Arocs med hydraulisk framhjulsdrift och blev helt såld. Känner man att det är risk för att börja spinna så trycker man bara in en knapp och så har man drivning fram.

För både Johan och företaget är detta den första Arocs man provar, och Johan är entusiastisk.

– Hytten och instrumenteringen är suverän, säger han. Displayen är som en smartphone. Allt är med ikoner och svensk text.

– Dessutom känns Arocs som om den är byggd för lite mer ”off-road” än andra lastbilar. Den har högre markfrigång och hasplåtar som standard.

Palfingers nya krangeneration har en ”päronprofil” som ger extra stadga vid långa utskjut.
Palfingers nya krangeneration har en ”päronprofil” som ger extra stadga vid långa utskjut.

Johans bil är verkligen fullt utrustad. Senaste modellen av Palfingers 55,5 ton-meters kran 58.000 Tec 7 är monterad liksom en 17-tons lastväxlare med vikbart torn. Kranen har en räckvidd med jibb på över 33 meter och har en ny päronformad profil som gör den extra stabil vid långa utskjut. Jibben går dessutom att ställa av och sätta på mycket lätt Johan har dessutom försett bilen med smarta och snygga lösningar. Den mest synliga är kanske takplattformen som gör att han kan sköta kran och sågaggregat med full uppsyn. Både över träd och balja. Men här finns också gott om förvaring och belysning. Och allt hålls skinande rent.

Arbetsplattformen på taket förenklar arbetet och gör det säkrare.
Arbetsplattformen på taket förenklar arbetet och gör det säkrare.

– Folk står ju ofta och tittar när man jobbar, säger Johan.
– Då vill man ju att företaget ska framstå i bästa dager – och det gör man ju med en ren och snygg Mercedes-Benz!

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 februari, 2023 / Lastbilar
20 oktober, 2022 / Lastbilar
6 oktober, 2022 / Lastbilar
4 oktober, 2022 / Lastbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Mercedes Benz Trucks Nyheter

Mercedes-Benz Sverige