Hur är det egentligen att gå från vanliga backspeglar till MirrorCam? Jan Öhberg som är fordonsansvarig på Enskede Bilexpress var inte alls glad när man fått sin första Actros med den nya tekniken. Men nu efter ett halvår vill vare sig han eller chaufförerna gå tillbaks.
Enskede Bilexpress och Sjölunds Transport samarbetar nära och båda bolagen kör uteslutande Mercedes-Benz lastbilar – både i fjärrtrafik och lokal distribution i Stockholm. När det var dags att få nya Actros i höstas så beställdes de med kamerabackspeglarna MirrorCam. Ett beslut som Jan ångrade – i början.
– Det kändes konstigt och ovant. Man är ju van vid att synfältet i speglarna ändras när man flyttar på huvudet, men här är det samma hela tiden. Och jag som har bifokala glasögon är van vid att se i speglarna genom den övre delen – nu var det plötsligt den undre jag skulle använda.
– En av förarna ville absolut inte köra med dem men jag sa att du kan den här terminalen så bra att du kan ju göra allt UTAN backspeglar. Och då gick han med på att prova.
Redan efter ett tag så blev tongångarna dock helt annorlunda. En av förarna kom in och konstaterade att han kört en lång sträcka i regn och haft full sikt bakåt hela tiden.
– Alla vet ju att när man kör lastbil så blir vänsterspegeln regnblöt när du kört första svepet med torkarna. Det blir turbulens bakom speglarna och när du ska backa till på terminal så måste du ut och torka speglarna det första du gör.
– Med MirrorCam så tänker du inte ens på det. Du har samma sikt i alla väder. Dessutom blir du inte bländad när någon glömmer slå av helljuset.
Jan pekar på en Actros med vanliga speglar som står uppställd intill de nya bilarna.
– Det är ju nästan en halv kvadratmeter vindmotstånd med de där. Med vad det innebär av vindbrus och bränsleförbrukning. Och rengöring!
Med tiden började förarna poängtera fler fördelar som man inte tänkt på innan.
– Du har stödlinjer som visar exakt var ekipaget slutar. Också kan du kan ställa om kameravinkeln extremt mycket så att det till och med går att se änden på släpet när du backar i kraftig högersväng. Utan att behöva lägga dig över passagerarsätet.
– En annan sak är att du ser mer i speglarna när du tittar rakt fram eftersom de sitter mycket tätare.
Att speglarna visar samma bildvinkel varifrån du än tittar har också en del fördelar menar Jan. Bland annat är det sällan som speglarna måste ställas om mellan förare. Och dessutom ser passageraren samma bild som föraren. En fördel när nya chaufförer ska läras upp.
I början var det en del prat om hållbarhet och vad man gör om något går sönder. Jans svar är “samma sak som om en vanlig spegel går sönder.”
– Vi har ju Service Complete på alla bilar, så om något strular så kör de ut direkt utan att det kostar något.
– Vi råkade ut för att det blev elfel på en kamera och ringde service. Då kom de direkt med en reservspegel som de hängde på. Elektriskt ställbar och allt.
– Vi hade faktiskt kvar den yttre spegeln ett tag och tog den här bilden. Man ser verkligen skillnaden i regn!
Finns det då inga nackdelar?
– Jo det gör det – det är svårare att torka av sidorutorna när man inte har en backspegel att hålla sig i!