När någon av Nichlas Månssons tre Mercedes-Benz Actros rullar in på service är allt som ska användas redan framme. Lite som i en depå på en racerbana. Det är resultatet av MB Uptime – tjänsten där lastbilarna själv berättar hur de mår för serviceorganisationen.
Nichlas Månsson har hållit på med lastbilar sedan han kunde köra trehjuling (säger han själv). Under många år drev han både stort åkeri och speditionsföretag men idag har han ett mindre åkeri som kör styckegods från Borås till hela nordligaste Sverige.
– Mercedes-Benz lastbilar är bra. Men servicen är ännu bättre, säger Nichlas.

Nichlas Månsssons åkeri kör klassisk fjärrfrakt med bil och släp med styckegods. Så långt upp i landet man kan komma kör hans tre Actros med släp. Sju dagar i veckan.
– Vi tar kanske lite mer betalt men vi gör lite mer också, säger Nichlas
– Jag har inga chaufförsbyten till exempel -– en förare och en bil är det som gäller. Kunderna ska veta vilken bil som kommer och vem som kör. Det är inga ratthållare som jobbar hos mig. Det är förare som tar ansvar för att sakerna verkligen kommer dit de ska när de ska. Nichlas nuvarande åkeri har uteslutande kört Mercedes-Benz sedan starten. Cirka ett dussin Actros har det blivit genom åren.
– De är svårslagna när det gäller driftsekonomi och att ha få stillestånd. Alla bilar går i sönder ibland. Det är löjligt när vissa säger något annat. Men det viktiga är att man snabbt är på rull igen när det händer.

Nichlas öser lovord över verkstäderna och deras inställning. Från hemmaverkstaden utanför Göteborg till de som ligger längs Norrlandskusten.
– Jag har ett fantastiskt samarbete med alla verkstäderna – i synnerhet min hemmaverkstad i Hisings-Kärra. Kör man mellan Stockholm och Göteborg kan man ha vilken bil som helst eftersom det finns hur mycket verkstäder som helst. Men kör man norrut så är det känsligare. I synnerhet när man som jag kör mycket Just-in-time leveranser.

– Men det har funkat helt perfekt. De tar alltid in en direkt och om man behöver en jourbil så är de snabbare ut än något annat märke jag haft.
”Som att gå i depå”.
Nichlas har fullt serviceavtal på alla bilar. I kombination med MB Uptime gör det att han nästan inte behöver tänka på service. – Uptime fungerar otroligt bra. De ser ju innan en service vad som behöver göras av tilläggsarbeten. Så när man rullar in är det som att komma in i en depå på en racerbana. Då står gubbarna där med rätt delar.

– Jag får ju mail eller telefon om kommande service innan ens det kommer servicemeddelande i bilen. Och om det är något som verkar fel så hör de av sig direkt. Då kan det till och med stå vad vi kan göra själv innan vi ser om vi måste köra in till verkstaden. För ett tag sedan fick Nichlas just ett sådant meddelande.

– Det var någon sensor som de sa indikerade ett fel. Men v i fick rådet att stänga av bilen och vänta en stund och sedan starta igen och då var det borta.
Nichlas menar att en av Mercedes-Benz stora fördelar är företagets storlek och muskler.
– Man är ju störst i världen på lastbilar och har resurser som ingen annan. Därför har man råd att ta ansvar. För 20 år sedan var det problem med kamaxlar på en motorserie när bilarna gick med svenska vikter. Då gick man ut och bytte ALLA motorer på bilar man sålt – i förebyggande syfte. Inget tjafs – bara ”kom in så får du en ny motor.”
– Det lär vi aldrig få se någon annan göra…
