Kör man för PostNord så måste man ha hög tillgänglighet. Det är ett av skälen till att Andersson Flytt & Frakt steg för steg går över till Mercedes-Benz lastbilar.
– Verkstaden ringer och berättar om ett problem är på väg att uppstå, säger Thomas Pettersson som ansvarar för företagets fordon.

PostNord har haft en tuff förtroenderesa under de senaste åren. Ett sätt att bli bättre har varit att ställa hårda krav på sina åkare. Något som välkomnas av Andersson Flytt & Frakt i Uppsala.
– Nu är det bara seriösa företag som kan klara kraven, säger Thomas.
Ett krav handlar om tillgänglighet. Det går inte att komma fram några timmar försent i en verksamhet som denna.

Företaget har idag 10 lastbilar som rullar med både brev, paket och pallgods åt logistikjätten. Idag är sex av dessa Mercedes-Benz, men efterhand som fler bilar byts ut ökar andelen.

– När vi köpte våra första Mercedes så var inköpspriset det som fick oss att våga prova. Det skiljde flera hundra tusen kronor mot konkurrenterna. Men efter ett tag så upptäckte vi att den riktigt stora fördelen låg i tillgängligheten. Vi fick färre stilleståndstimmar – och kunde planera på ett annat sätt.
Det mest uppenbara var antalet servicetillfällen. Där andra märken krävde service upp emot fyra gånger per år klarade sig lastbilarna från Mercedes-Benz med en service per 12.500 mil.

– Det gör att vi sparar 3-4 dagar på verkstad varje år, och det kan du multiplicera med ca 10.000 kronor per dag i kostnader och uteblivna intäkter.
Men en annan fördel visade sig vara de uppkopplade systemen MB Uptime och FleetBoard. FleetBoard gör att Thomas ser direkt var varje bil är, när den ska servas och vad den gått samt status på ett antal funktioner. Här kan han dessutom ladda upp förarkort.
MB Uptime är istället en pro-aktiv funktion. Systemet avläser alla bilens sensorer och samkör data från dessa. Om något indikerar ett fel så går ett mail till Thomas som då kan avgöra om det är något man ska lösa själv eller om man ska planera in ett verkstadsbesök. Är det lite mer akut så ringer Mercedes-Benz service upp direkt och informerar.

Genom att man har nästan 50.000 bilar uppkopplade och analyserar 1.400 olika regler så lär sig systemet också att tolka signaler. Till exempel kan två sensorer indikera olika fel som vart och ett är ganska harmlöst. Men tillsammans kan de tyda på att ett större fel är på väg att uppstå – då varnar systemet direkt och åkeriet rings upp.
– Det är ganska fantastiskt egentligen, säger Thomas.
– De hör av sig direkt. För ett tag sedan ringde de och sa att det var problem med en färdskrivare. Då fick vi ju åka in och fixa det direkt. Men det kan också vara så att vi får veta om något innan vi ska in på service – och då planerar man in det så att allt görs samtidigt.
MB Uptime ingår i alla nya Mercedes-benz lastbilar.
Läs mer på: