Lars Björshall är VD på Stures Åkeri i Borås och han är den sortens människa man inte glömmer. Här är det full rulle, snabba svar och inget knussel. Och Mercedes-Benz. Totalt rullar ett 40 tal stjärnprydda bilar i bolaget – och fler blir det.

Stures Åkeri har varit med länge. ”Sedan Hyland hade pannlugg”, som Lars uttrycker det. De nuvarande ägarna tog över 1988 och Lars har drivit bolaget sedan 1999. Detta är ett av de åkerier i landet som verkligen satsat på Mercedes – och satsningen blir bara större.

– Det fungerar så bra på många sätt, säger Lars.
– Framförallt ekonomiskt. Det är mycket bra inköpspriser, omfattande serviceavtal och inte minst låg bränsleförbrukning.

Totalt har man 55 bilar och huvuddelen av verksamheten är styckegods för DHL. Företaget har även sex tankbilar och fyra skåpbilar som uteslutande går för Arom-Dekor – Ett av landets ledande företag inom bilkem som AdBlue, spolarvätska, glykol och liknande. Dessutom är han med och driver Fristads Express med anläggningsbilar.
– Våra tankbilar går med 37.000 liter AdBlue. Det är mycket krävande och vätskan får inte kontamineras. Så vi kör tomma bilar hem – annars hade det blivit alldeles för mycket tvätt-tid.

Ett 40 tal tunga Mercedes plus ett 10-tal Sprinter rullar i verksamheten. Och andelen ”stjärnor” ökar hela tiden.
Lars får löpande nya bilar och alldeles nyss fick han sin första Actros MP5 med MirrorCam.
– Jag valde bort det på tidigare bilar där det skulle bli en hel del extrachaufförer – de skulle kanske köra en dag i veckan med MirrorCam och fyra med vanliga och jag var lite orolig för hur de skulle hantera bytet. Men på den här är det en kille som kommer att köra bilen för det mesta.

Lars körde själv bilen till åkeriet och blev imponerad både av speglarna och MultiMedia Cockpit.
– Skärmarna i instrumenteringen är ju som de jag har i min egen V-Klass och allt står i klartext. Och speglarna funkar kanon. Man ser verkligen mer av sidan. Jag tror att vanliga speglar är helt borta om några år – oavsett märke.
Alla nya bilar har Mercedes Uptime och det är en lösning som Lars gillar.

– I kombination med serviceavtalet Service Complete är det suveränt. Man får reda på allt som händer eller är på väg att hända och verkstaden är beredd när man kommer.