I 26 år har Stig Lundströmer i Övertorneå utfört bärgningar i hela Tornedalen. Han gav sig själv en 60-årspresent som heter duga. I dag utför han bärgningsuppdragen med en Mercedes-Benz Actros 2545 Edition 1.
(Text & Foto: Joakim Nordlund)
Ett moln av snörök följer efter Stig Lundströmer när han kommer körandes längs E10. I korsningen i Morjärv kör han upp på backen där den gamla OK-stationen en gång låg. Här ska han ta med sig en skåpbil som lagt av.
– Den här ska jag ta till en verkstad i Överkalix. Det är en kollega som jag hjälper nu. Vi försöker att hjälpa varandra när vi kan, säger han.
Det mullrar behagligt från motorn och med fjärrkontrollen i handen gör han sin bärgningsbil redo att lasta bussen. Precis som de flesta lastbilsåkare och chaufförer tillbringar han väldigt mycket tid i förarstolen. Han har länge drömt om att beställa en bärgningsbil som har det där lilla extra.
Sedan i höstas är han ägare till en MB Actros 2545 Edition 1.
– Jag är supernöjd. Det är en fröjd att arbeta med en sådan här bil. Det har funkat bra från första början, säger han. Edition 1 är ju också något utöver det vanliga. Mercedes-Benz har ju bara gjort 400 sådana här extraordinära bilar i hela världen och Sverige fick bara tilldelning på fem stycken. Det här är en av dessa.
– Jag saknar faktiskt ingenting på den här bilen. Den har allt. Allt och lite till, säger han och skrattar.
Inne i hytten finns en LED-stämningsbelysning som skapar en trivsam miljö där inne.
– Men det är väl lite i ljusaste laget att ha på när man kör. Men det är ju lite skönt att få ljus när man stannar till. Det är härligt med ljus den här tiden när vi har det så mörkt här uppe, säger han.
1995 startade han företaget som har sin bas i Övertorneå. Sedan dess har han haft en egen verkstad som kombinerats med bärgningsverksamhet. 2006 köpte han sin första Mercedes-Benz.
– Då var det en Atego. Sedan blev det ännu en ny Atego, berättar han.
Efter det blev det en Antos som även den fungerade bra.
– Men vid tung bärgning var den lite för klen, säger han.
När det nu var dags att byta kände han att han inte ville tumma på någonting. Det blev då den Actros 2545 Edition 1 som han nu sitter i.
Hytten är gjord enligt SoloStar-konceptet och har bland annat en soffa på passagerarsidan och två sängar. Han fortsätter att nämna massagefunktionen i förarstolen som han tycker fungerar förträffligt.
– Ja, den är jätteskön. Det är så mycket så mycket bra utrustning så man orkar nästan inte säga allting. Det finns allt och lite till, säger han.
Han funderar en kort stund och ler ett lurigt leende:
– Och här har vi en taklucka. Men den har man ju inte så mycket glädje av den här tiden på året.
Han har blivit smått förälskad i sin nya röda bärgare. Han lovordar mycket – bland annat backspegelkamerorna – Mirror Cam.
– De är helt suveräna, inte minst när det snöar. Sedan är ju komforten mycket bättre än i de övriga bilar som jag har ägt och kört, säger han.
Den förra bilen var utrustad med ett aggregat som klarade fem ton. Med den här lyfter han hela 12 ton.
Det innebär att han nu kan ta på sig samtliga uppdrag.
– Med den här kan jag lyfta även lastade lastbilar, inte bara tomma. Sitter de hårt i diket kan man kanske ändå behöva vara två som hjälps åt men med den här klarar jag nästan allting av egen maskin, säger han.
Tekniken i bilen hjälper honom på många genom arbetsdagen.
– Den adaptiva farthållaren är jäkligt fin. Det känner av topografin på vägen. Den går förbaskat snålt när man kör på farthållaren, säger han.
Är det här en drömbil för dig?
– Ja, det är det. Jag kan inte se att det finns något bättre.
Du som missade möjligheten att köpa en Actros Edition 1 ska hålla ögonen öppna. Snart kommer nämligen Actros Edition 2 – med mycket utrustning till bra pris. Och i en begränsad upplaga… Kontakta din återförsäljare om du vill veta mer…
