Multimercan kallas den av sin ägare – lastbilsprofilen Lars Jonsson: En Actros med både biltransportflak, containerfästen och vändskiva. Som dessutom ofta åker runt med ”ryggsäck” eller drome box.

I vissa kretsar går han under namnet Lasse Kongo. Mest känd är han dock under sitt riktiga namn; Lars Jonsson, och det är många åkare som köpt både lastbilar, släp och skåp av hans bolag Jonsson Lastvagnar under åren. Idag importerar företaget skåp och släp från både Finland, Frankrike, Holland och Spanien. Ofta är det Lars själv som levererar dem till slutkunderna – och det här då hans Actros kommer in i bilden.
– Jag gillar att köra och att träffa kunder och vara på vägarna, säger Lasse. Och jag bor i bilen ungefär varannan natt.
– Bilen är min egen konstruktion helt och hållet. Den är helt anpassad för att klara alla typer av fordon och påbyggnader vi transporterar ut till slutkund. En del kallar den en schweizisk armékniv på hjul.

På håll ser bilen lite grand ut som en flakbärgare. Sedan upptäcker man att den har vändskiva mitt i uppkörningsrampen. Och ser man noga så noterar man dessutom containerfästen. Varav de främre ofta är upptagna av ett litet ”piggybackskåp” eller drome box som man säger i USA.
– Jag kan både ta rullande gods, som till exempel ett lastbilschassi, och växelskåp för leverans på flaket. Och lite gods i ”ryggsäcken”, antingen ballast för att fixa viktfördelningen vintertid och/eller reservdelar till våra kunders fordon. Och så kan jag ta med mig antingen en trailer eller ett släp.
Lars är född in i branschen och hans pappa köpte sin första tunga lastbil i slutet av 50-talet och sin första tunga Mercedes redan 1971. Lars har kört, köpt och sålt alla märken och dessutom jobbat som lastbilsjournalist.
– Jag är helt märkesneutral. Jag blir så trött på alla som ser sitt märke som om det var ett fotbollslag man hejar på och att inget annat duger. Jag har varit med så länge och haft så många lastbilar av alla märken att jag vet att det inte är någon stor skillnad mellan de stora vad gäller kvalitet. Alla är bra, men alla får också sina problem till och från.
– Alla tillverkare kan råka ut för problem med ny teknik och det har alla varit med om – det är därför du aldrig hör en tillverkare säga något illa om sina konkurrenter. I Mercedes-Benz fall har man dock enorma ekonomiska muskler som gör att man kan lösa dessa problem på ett sätt som få andra.
– När man ska välja lastbil måste man fundera på vad man värderar mest och se vem som kan ge det till bäst villkor. I mitt fall är det framförallt hytten i Actros som jag verkligen gillar. Det finns ingen annan som har något liknande.

Lars bil har den största hytten – Gigaspace –- med plant golv och solostar inredning.
– Den är fantastisk och boendemiljön är oslagbar. Folk får säga vad de vill men det finns ingen annan hytt med lika mycket volym. När denna bil så småningom ska bytas ut blir det, tveklöst, till en med likadan hytt!

I Solostar har den vanliga passagerarstolen ersatts av en ”hörnfåtölj” längst in i det bakre högra hytthörnet. Ryggstödet kan sedan fällas ner och integreras då med resten av den nedre sängen.

– När man kört en hel dag så är det ju ganska konstigt att man ska sätta sig i en exakt likadan stol som den man just suttit i och jobbat. Här har jag en skön fåtölj med fotpall och jag får en rymlig plats för att jobba eller kolla på TV. Jag har kontoret riggat och datorn ligger alltid på sin plats. Jag kan till och med ta emot kunder. Det är som en husbil kan man säga. Och enda skälet till att jag blir några nätter i veckan på hotell är att det är skönt att slippa gå utomhus till duschen…
Här kan du läsa mer om SoloStar-hytten: