För tre år sedan hade Enesands Trafik i Roslagen inte en enda Mercedes-Benz lastbil och så skulle det förbli. Nu har fyra av åkeriets sex bilar stjärna i grillen och ägaren Lill Enesand kör själv en av dem.
– Allt började när jag hade två flisbilar som brann på en vecka”, säger Lill.
– Det enda som gick att få tag på snabbt var en Mercedes i Uppsala och jag var klart skeptisk. Tänkte att vi köper den där så får vi ha den ett tag. Men sedan blev vi ganska frälsta och det hade jag absolut inte trott! Den var mycket bättre än vi hade anat.
Som både åkare och chaufför ser Lill bilarna ur två perspektiv.
– Pengarna är ju viktiga såklart. Det skiljde nästan en halv miljon i inköpspris. Men sedan är de snåla som tusan i diesel också. Plus det här med servicen!
Lills bilar går ca 15.000 mil om året och det betyder med Mercedes-Benz en service om året. Jämfört med hennes andra bilar där det rör sig om 3-4 gånger.
– Varje servicedag är ju en dag som den bilen inte drar in pengar, så det lockade ju.
– Jag tänkte att 15.000 mil mellan oljebytena – det kommer aldrig att hålla. Men då sa säljaren att ”Du har ju serviceavtal så i så fall är det inte ditt problem” och det hade han ju rätt i.
– Peppar peppar – ingen av mina Mercor har gått i sönder någon gång!
En funktion som Lill tar fram är MB Uptime. Att lastbilarna är uppkopplade mot Mercedes-Benz servicenätverk.
– Det är helt otroligt. Min mekaniker från Hedin i Uppsala har ringt upp och sagt en gång att det verkar vara skit på en sensor eller något. Det har bilen rapporterat in själv. Och när vi ska in på service då vet de redan någon dag innan exakt vad som ska bytas så att allt är hemma och jobben inplanerade i förväg.
Komfort.
Enesands kör med flisbilar men det är inte så ofta de har just flis i lasten. Man kör för Fullt Lass i Lusdal och just flisbil ger en stor flexibilitet. Massabalar, virke, styckegods och till och med hela träd har man kört.
Lill själv ligger ute varannan vecka – åker på söndag och kommer hem på fredag.

– Jag älskar våra körningar. Man vet aldrig vart man ska eller vad det blir för last. Och så får vi se så mycket av vårt vackra land.
Flera av åkeriets bilar har den stora Giga Space hytten med SoloStar inredning. Alltså en hörnfåtölj i stället för en vanlig passagerarstol.
– Hytten är klockren, säger Lill. ”Det är så mycket space! Jag brukar säga att en vanlig hytt är en 1:a med kök. Nu har vi fått en 2:a!
En annan detalj som Lill gillar på sin nyaste bil är kamerabackspeglarna MirrorCam.
– Jag var skeptisk och efter första resan var jag negativ. Men nu skulle jag aldrig gå tillbaks till gammaldags speglar. Du ser mycket mer snett framåt eftersom du inte har stora speglar som skymmer. Dessutom följer de när du svänger. Och så sitter de mycket högre än vanliga speglar. Så även om du möter en annan lastbil på en trång väg så passerar de förbi varandra. Det är klockrent helt enkelt.