Expansionskärl som byttes hemma på parkeringen, samarbete mellan verkstäder och ett motorbyte på bara fem dagar. Mercedes-Benz lastbilsservice överträffar Tommy Nordberghs förväntningar.

Snabbväxande Tommy Nordbergh Åkeri är ett av landets ledande åkerier nr det gäller livsmedelstransporter. Företaget har som policy att sprida sina lastbilsköp mellan olika tillverkare. Det gör dels att man inte hamnar i knäet på någon enskild tillverkare, men också att man kan jämföra sina egna erfarenheter när det gäller allt från förbrukning, till komfort och service.
För några år sedan breddade man sin vagnpark med fyra Mercedes-Benz Actros. De nya bilarna visade sig snart ha en mängd fördelar. Serviceintervall på 12.000 mil, hög komfort och låg bränsleförbrukning bland annat. Men det var när det uppstod problem som de verkliga fördelarna syntes.
– Vi väntade länge med att köpa Mercedes-Benz eftersom vi i ärlighetens namn var lite osäkra på om servicenätverket hade rätt kapacitet, säger Mattias Nordbergh som ansvarar för företagets verksamhet i Mjölby.
– Men det visade sig att det man eventuellt saknar i antal verkstäder kompenserar man med råge när det gäller attityd och problemlösning.
– Man anstränger sig lite mer helt enkelt.
Mattias tar upp ett exempel när en av bilarna rullade in på terminalen i Mjölby och det plötsligt small och allt vatten rann ur.
– Vi ringde till verkstaden i Linköping och sa att det verkade som om expansionskärlet hade smällt. Jag är ju medveten om att det inte är något som alla har hemma på hyllan, och det hade man inte heller.
– Då sker det att verkstaden i Linköping ringer till sina kollegor – eller egentligen konkurrenter – i Norrköping som visar sig ha just ett sådant hemma. Man möts mellan städerna och sedan kör mekanikern till oss och byter det på plats på vår parkering. Två timmar senare är allt klart och vi har inte behövt lyfta ett finger.
– Det är ju ofta så att den som är lite mindre på en marknad måste kämpa lite hårdare och vara lite mer kundfokuserad. Som nu när två verkstäder från två städer samarbetade. Det är ju bra för märket att problemet löses – oavsett HUR det löses.
En annan gång råkade man ut för ett motorhaveri. På mindre än fem dagar var motorn utbytt.
– Hedin i Helsingborg ställer upp på ett sätt som är imponerande, säger Stefan Nordbergh som är operativ chef på företaget.
– Att byta en motor på så kort tid är bland det snabbaste jag hört talas om. Om man som vi jobbar med att sälja tjänster så vet man ju hur viktig det är att kunden känner att man ställer upp. Ingen är ju trollkarl men det handlar om att man vill känna att man verkligen försöker. Och det gör man på Mercedes-Benz Sverige och Hedin Bil.