På Bergholms Transport i Stockholm ska det vara stjärna i fronten på hela fordonsflottan. Det är Mercedes-Benz som gäller – för såväl lastbilarna som transportbilarna. Alla bilar är dessutom uppkopplade.

– Vi har varit trogna Mercedes-Benz i många år och är fortfarande nöjda, säger Richard Bergholm. Han är ansvarig för verksamheten och andra generationen i företaget som startade för nästan 40 år sedan – 1982 – av Richards far Jan Bergholm.
Den breda verksamheten på Bergholms Transport kräver många olika typer av fordon. Man arbetar både med tunga uppdrag som schakt och entreprenad, snöröjning, kranbilar och TMA-uppdrag. Men man kör även bud- och distribution med Vito och Sprinter.

– Vi har femton tunga fordon. För entreprenaduppdragen använder vi våra Mercedes-Benz Arocs, med lastväxlare och kran.
– Säkerhet vid vägbyggen är en ökande verksamhet och vi har även TMA-flak på en av våra Arocs. Den används när vi arbetar ute på vägbyggen tillsammans med Road Rental, som planlägger trafiksäkerhet vid vägbyggen. TMA-bilen skyddar också våra kranbilar vid byggavstängningar.
– Sedan har vi fem Atego och två Actros med skåp och har precis beställt ännu en, berättar Richard.

Uppkopplat.
För att ha koll på hela den tunga fordonsflottan använder Bergholms Transport det uppkopplade systemet FleetBoard– Mercedes-Benz intelligenta sammankoppling mellan bilarna, kontoret och verkstaden.
– Det är otroligt effektivt och värt mycket, säger Richard entusiastiskt och förtydligar: Vi kan följa allt med bilarna via FleetBoard – förbrukning, var de är, när det är dags för service, vem som kör och så vidare. Dessutom görs avläsningen av färdskrivare via FleetBoard. Vi slipper jaga förarkorten och allt kommer in automatiskt.

Lastbilarna är också kopplade till Uptime – Mercedes-Benz system där lastbilarna själva berättar för serviceorganisationen hur de mår. Ska en bil in på service så får verkstaden reda på om det är dags att byta bromsar och ser till att planera både tid och material för det. Om en bil är på väg att få ett haveri larmar systemet 24h-service som sedan ringer upp föraren.

– Systemet känner även av saker som är på gång att hända innan det hänt! Man får in bilarna på verkstad INNAN det går sönder.
– Det är mycket positivt. Det kostar ju om bilen står stilla!
Bergholms Transport har 45 anställda, varav sex personer arbetar administrativt. Dessutom har man lite extrachaufförer som kör storhelger och extrakörningar. Uppdragen utförs mestadels i Mälardalen, men man har också en del fjärruppdrag.

– Vi använder FleetBoard fullt ut och man kan få fram mycket användbar information och mycket viktiga uppgifter. Det är väldigt avancerat och det gör att vi kan följa upp och göra ständiga förbättringar.
– Vi tittar på körmönster och bränsleförbrukning bland annat. Och vi har också alkolås på alla våra bilar. Vissa av våra kunder krävde det och vi tycker det är bra, så det har blivit ett policybeslut. Det är ännu ett sätt att säkerställa kvalitet, miljö, säkerhet och leveranstider.
Bergholms Transport har alla sina 36 Mercedes-Benz på leasingavtal med fullt serviceavtal. Och Richard Bergholm menar att FleetBoard och Uptime är bra verktyg i arbetet att skapa en så bra och säker arbetsmiljö för chaufförerna, lika väl som en högre kundnöjdhet.

– Vi har en målsättning i företaget. Det är att vi, genom vår långa erfarenhet, ska kunna hålla hög kvalitet och nära kontakt med våra kunder.
– Då är det en fördel att ha en och samma samarbetspartner när det gäller fordonen.
– Det viktigaste är att verkstad och service fungerar väl. Och det gör den hos Mercedes-Benz.
