Gå vidare till innehåll

Daimler testar framtiden på specialbyggd bana i Tyskland.

Daimlers nya testbana i Tyskland är både nyskapande och enorm. På en yta av 520 hektar i Immendingen, i tyska delstaten Baden-Würtenberg, har man byggt totalt 30 olika testbanor. Här provar man till exempel självkörande bilar och ny teknik som ska minska olycksfallen i trafiken och sänka koldioxidutsläppen.


På den stora testbanan, som tidigare varit ett militärt övningsområde, har 30 olika testbanor byggts upp och på totalt 69 kilometer vägsträcka. Här finns det alla tänkbara vägunderlag – från raka asfaltsstäckor till mycket tuff terräng. Det är också här Daimler testar bränslecellsbilar, hybrid- och elfordon och arbetet med att vidareutveckla förbränningsmotorer. Anläggningen, som tog 3,5 år att färdigställa och kostade ca 2 miljarder kronor, sysselsätter 300 personer och är en stor investering i framtidsteknik för Daimler. Både för personbilar, lastbilar oich bussar. Och andra fordonstyper som kan komma på tal…

Genom att bygga en anläggning av den här dimensionen kan man också minska antalet testmil som körs på allmänna vägar.

– Smala, slingrande alpvägar, mångfiliga amerikanska motorvägar eller trafikstockningar i sydeuropeiska städer: vi kan simulera många olika trafiksituationer här, säger anläggningens chef Reiner Imdahl.

– Givetvis kan mycket i dag räknas ut med datorer, men testkörningar på riktiga vägar är ovärderligt. Dessutom upptäcker vi ofta att verkligheten bjuder på överraskningar som datorn inte kunnat förutse.

Intressanta fakta om TTC (Test and Technology Center Immendingen)

  • Banan har designats av Hermann Tilke, erkänd banläggare och designer av Formel 1-banor bland annat i Malaysia, Bahrain, Shanghai, Abu Dhabi, Austin, Sochi och Baku.

  • En Unimog U 430 ser till  att de tuffa terrängspåren alltid är i samma ”dåliga” och svårkörda skick. Med hjälp av ett bulldozerblad och ett vattensprutsystem på Unimogen, kan man göra väglaget precis så mjukt och lerigt som man vill ha det under testerna. Bak på fordonet har ett redskap monterats för att harva de delar av vägen som blivit för hårdpackade och ”bra”.
  • När Mercedes-Benz inledde planeringen av TTC, undersökte och utvärderade man 120 möjliga platser, varav 12 valdes ut för att undersöka närmare. 2011 bestämde man sig för Immendingen, som tidigare varit militärt övningsfält  sedan 1958.

  • Gränsar Sydkorea till Schweiz? Det skulle man kunna tro när man ser designen av de testbanor som utformats för att kunna testa till exempel hur väl bilens vägkamera känner av olika länders varianter av vägmarkeringar eller skyddsräcke.
  • Tillfartsvägarna på TTCs olika testbanor har olika asfaltsytor på höger och vänster väghalva, där den ena vägbanan i bra skick, medan den andra är preparerad med hål, frostskador och andra typiska skador i asfalten, som ju finns mer eller mindre i de flesta länders vägnät.
  • TTC fungerar som en officiell filial till världens största utvecklings- och forskningscenter i Sindingen, Tyskland, för Daimler.
  • Mercedes-Benz har sedan länge utfört något som kallas ”Heath” uthållighetstest. Heath betyder ”hed” och namnet kommer från de testkörningar Mercedes-Benz började utföra redan på 50-talet, då man provkörde bilarna på extremt dåliga vägar i Lüneburgheiten, Tyskland. Senare flyttade man dessa tester – under samma namn – till uppbyggda svårkörda testvägar i Untertürkheim och Sindelfingen. Dessa uthållighetstester kommer nu att utföras i Immendingen, där kopior av den ursprungliga testvägen – den så kallade ”Tortyrvägen på Heden” – byggts upp.

  • På TTC finns en doserad oval bana där man testar om hur går att köra bilen utan styrning från föraren, alltså där bilen följer vägens egen lutning utan sidoinverkan eller påverkan från föraren. Testerna görs i 135 km/tim i kurvans innerspår respektive 160 km/tim i kurvans ytterspår. I detta test trycks föraren tillbaka i sätet motsvarande sin egen vikt flera gånger om.
  • På TTC provar man också om förarlösa lastbilar, Mercedes-Benz Arocs, kan stå för snöröjningen på testanläggningen. De bilar man nu provar för uppdraget har försetts med Remote Truck Interface (RTI), ett gränssnitt i fordonet där lastbilens funktioner och data kan fjärrstyras.

  • Innerstadsmodulen har 1,5 km stadsgator med olika korsningar där man bland annat testar lika assistens-system, car-to-x kommunikation och självkörande funktioner under realistiska förhållanden.

  • ”Bertha” är ett område på 100.000 kvm som byggts för att utvärdera och testa självkörande bilar . Här kan man bland annat testa filbyten i motorvägsfarter och bilars förmåga att undvika kollisioner i tät eller mötande trafik.
  • I framtiden förväntar sig Daimler att upp till 90 procent av alla testkörningar av Mercedes-Benz kan genomföras på TTC. Tidigare har tester i vinterväglag genomförts i Sverige och Finland, men eftersom Immendingen är högt beläget – 800 meter över havet – så är det tillräckligt med snö och is där, för att de flesta av vintertesterna kan ske där.

  • Regnvattnet som faller över Daimlers testcenter, hamnar antingen i Atlanten eller i Svarta havet! På TTC  samlas regnvatten från kraftiga skyfall upp i stora överströmmningsbassänger och leds sedan vidare ut i Donau, som flyter alldeles intill anläggningen och vidare ut i Svarta havet. När det inte är skyfall, utan vanliga regndagar – vilket det är i Immendingen  i snitt 155 dagar om året– så leds vattnet via ett dräneringssystem till flodet Aash 12 km bort. Aash är en biflod till Rhenfloden, som rinner ut i Nordsjön, Atlanten.
  • På TTC har man i designen av anläggningen också tagit hänsyn till naturlivet och bland annat byggt in en passage för de vilda djuren i området.

 

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

28 juni, 2022 / Lastbilar
17 november, 2021 / Lastbilar
17 november, 2021 / Lastbilar
11 juni, 2021 / Lastbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Mercedes Benz Trucks Nyheter

Mercedes-Benz Sverige