Gå vidare till innehåll

Tuffa tag med tuffa lastbilar i Stockholm

TR Support går all-in på Arocs

2011 började Teddy Rosengren som åkare i Stockholm. Nu åtta år senare har han nio egna lastbilar och är helt frälst på Mercedes-Benz. ”Arocs är ju den enda lastbilen på marknaden som är byggd för att palla hårda tag.”

trsupport-in-stockholm-goes-all-arocs-300-01
Här med kranväxlare

TR Support som Teddys företag heter sticker ut bland alla central-profilerade lastbilar i dagens trafik. Här är det TR Support med stora bokstäver på hytterna. I kombination med svarta fälgar ger det en känsla av ”non-nonsense”.

När verksamheten började var det mest TMA-körning, men eftersom Teddy satsat på att ha TMA-flak på lastväxlare kunde han snabbt byta inriktning när lönsamheten sjönk. Sedan ett antal år är det mest anläggningstransporter som gäller. Nio lastbilar plus grävmaskiner och lastare.

”Jag slank in på Mercedes-Benz på ett bananskal, säger Teddy. En kille jag kände började som lastbilssäljare för Mercedes och jag bad om en offert. Det visade sig ju att priset var flera hundra tusen lägre än hos de andra märkena.”

Efter den första Arocsen blev det flera och idag har Teddy fem Arocs: Två lastväxlare, en kranväxlare och två grusekipage med treaxlade släp.

”Det är bilar som är byggda för att kunna köra på sprängsten. De är tuffa och man känner att det är lite mer SUV-känsla i dem. Det är mer kängor med stålhätta än lågskor.”

”Dessutom drar Mercorna nog 15 % mindre diesel än de andra bilarna jag har. På grusekipagen har jag en 530-hästars och en 580, men de går lika bra vilken som.”

trsupport-in-stockholm-goes-all-arocs-940-06

trsupport-in-stockholm-goes-all-arocs-300-02

Men det viktigaste för Teddy är servicen. Både den han får och den han inte behöver.

”Personalen på verkstaden är fantastiska. De ställer alltid upp och så har de kvällsöppet på verkstaden. Det är perfekt för service eftersom man slipper missa intäkter när bilen står still.”

”Jag tycker att fler verkstäder borde jobba mer med service på kvällarna och ha dagarna öppna för akuta åtgärder. Tror alla skulle tjäna på det och är säker på att många mekaniker hellre skulle jobba sent än tidigt.”

Den riktigt stora fördelen är dock att besöken är så få.

”Jag har inte haft ett enda problem med nån av bilarna på grund av ”fel” som skulle vara relaterade till bilen…”

”Jag hade en däcksprängning som resulterade i att AdBlue-tanken slets sönder ser jag inte som ett ”fel” på bilen…”

”Det är ett missöde…”

”Men sedan är ju serviceintervallen fantastiska. Det brukar bli en gång om året per bil totalt. Mina andra bilar ska ju in och byta olika oljor stup i kvarten tycker jag…”

 trsupport-in-stockholm-goes-all-arocs-940-02
> Läs fler intressanta artiklar på RoadStarsbloggen
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 februari, 2023 / Lastbilar
20 oktober, 2022 / Lastbilar
6 oktober, 2022 / Lastbilar
4 oktober, 2022 / Lastbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Mercedes Benz Trucks Nyheter

Mercedes-Benz Sverige