Det byggs för fullt i Stockholmsregionen. Hos Norrorts Åkeri AB har man bytt ut de flesta av sina lastbilar mot Mercedes Arocs. Idag har företaget 20 identiska 56-tons tridemekipage med Meiller-flak och tridemsläp.
”Det handlar om pengar och trygghet”, säger Peter Collin som är en av delägarna.
Peter Collin, Anders Rödin och Joakim Borg har alla lång erfarenhet av markanläggning i Stockholmsregionen.
”Vi är tre grävmaskinsgrabbar”, säger Peter.
Ett uttryck som är lite av en underdrift, med tanke på att Peters företag har 30 grävmaskiner, lastare, dumpers och andra maskiner.
För några år sedan bestämde sig företagets dåvarande ägare för att sälja det som då hette Gilbert Björkmans Transport. Men det var viktigt för honom att de 45 anställda i personalen fick vara kvar och därför ville han inte sälja till någon av de stora aktörerna.
”Som grävmaskinsentreprenör är det perfekt att ha ett åkeri, berättar Peter.
”När vi är ute på jobb så är det ju grävmaskinen som avgör när det behövs lastbilar, och hur många.”
Peter berättar att han och hans kamrater ofta fick vänta på att få rätt antal lastbilar till en arbetsplats och det kunde göra att grävmaskinerna fick stå och vänta.
”Med ett eget åkeri blir det lättare att planera både för grävmaskiner och lastbilar. Vi jobbar till exempel med ett projekt i Solna där vi ska köra bort 20 000 kubikmeter schaktmassor. Ska man köra bort 1000 ton om dagen så vill det till att lastbilarna kommer när de ska.
När åkeriet togs över stod det klart att vagnparken inte var helt modern. Men Peter upplevde att de stora märkenas representanter inte var så intresserade.
”Jag hade träffat Glenn på Upplands Motor och han förstod vår verksamhet och gav ett helt annat bemötande. Vi började med några bilar och idag har vi 20 Arocs. Varje bil som står på tur att bytas ut blir en Mercedes. Det är lastbilar som är byggda för jobbet och det riktigt lyser ”off-road” om dem när man ser dem och ändå är det Mercedes-komfort i hytten.”
Alla Norrort Åkeri ABs Arocs är likadant specificerade. Tridembilar med 530 hästars motor och dumperflak från Meiller. Alla bilarna har också tridemsläp med samma typ av flak vilket ger en lastförmåga på 34 ton.
Peter har inte bara ett grävmaskinsföretag. Han driver också ett lantbruk på 1540 hektar och har många maskiner av olika slag.
”Det sitter Mercedes motorer och drivlinor i maskiner från många olika tillverkare, och jag har bara goda erfarenheter av dem. Det är riktigt bra grejer.”
Anläggningsbranschen i Stockholmsregionen går på högvarv, men det betyder inte att det är en sedelpress. Lönerna är höga, och det är svårt att hitta personal. Det gör att totalekonomin och tryggheten är ytterst viktig.
”Det är svårt att tala om förbrukning per mil med den här typen av körning, men jag ljuger inte om jag säger att våra nya Arocs drar en liter per mil mindre än de andra lastbilarna.”
”Vi har ju koll på hur varje chaufför kör med hjälp av FleetBoard som vi har i alla bilar. Ser vi att en förare kör hårdare än sina kollegor så är det ju lätt att förklara att det är svårt att prata om löneförhöjning om han förbrukar 8 000 kr mer diesel än sin kollega varje månad.”
”FleetBoard gör också att vi ser var alla bilar är och det är enklare än någonsin att planera in returlass.”
Alla lastbilarna är finansierade med operationell leasing från Mercedes-Benz Finans. Här ingår allt från själva lastbilen till service, reparationer och slitdelar. Företaget vet exakt vad varje lastbil kostar per månad och har lastbilarna på avtal som är anpassade efter vad man vet om framtida jobb.
”Det är många som gillar att köpa sina lastbilar på gammalt sätt och det gör ju att ekonomin kan se bra ut på pappret. Men efter några år när det blir mindre jobb så står de där med en gårdsplan full av gamla lastbilar som ju har ett bokfört värde men som det är svårt att betala löner med. Vi slipper alla de riskerna och Mercedes lösning är den enklaste jag sett. ”
Peter hyllar också Mercedes Service i Stockholm
”Vi servar hos Bernats Bil och de tar in alla våra bilar under en helg. Tack vare FleetBoard vet de exakt vad som ska göras på varje bil och så skickar de folk till oss som hämtar och lämnar lastbilar tills dess att alla bilar är klara. De servar 20 bilar från fredag kväll till måndag morgon, och vi har inget stillestånd!”
”Det finns inget annat än Mercedes för oss. Dessutom är det lite kul feeling att knappar och vred är samma som på S-Klass och de andra personbilarna. ”