Det är inget snack. Dansbandet Donnez har landets fräckaste och lyxigaste turnébuss. En Mercedes Actros med nio sovplatser, dusch, lastutrymme med hydralisk ”andravåning” och mer detaljer än vad som går att räkna upp.
Donnez är ett av landets mest anlitade dansband. I år är man ute på vägarna 200 dagar och gör 170 spelningar. Då är bussen extremt viktig.
– Allting har blivit så mycket lättare för oss med den nya bussen, berättar Donald ”Donne” Laitila, som grundade bandet i skånska Perstorp för 17 år sedan.
– Vi har med oss allt man behöver för att klara av att resa, leva och bo mellan spelningarna.

Donnez nya buss är byggd på ett nytt Mercedes Actros chassi med gigaspacehytt och 420 hästars Euro 6 motor. Chassit är levererat av Hedins och påbyggnaden är gjord av EHC i i Tyskland efter ritningar framtagna av Donnez och Mårtenssons bil i Hörby.
Uppdelad i tre delar
Bussen är uppdelad i tre delar. Framför lastutrymmet finns en separat bodel med tre bäddar, ett badrum med dusch och vattentoa. I den främre delen av bussen finns åkdelen med ett komplett och fullt utrustat kök med ugn, kyl, frys och diskmaskin. Där finns också popout-vardagsrummet som gör bussen bredare när den är parkerad. Här finns soffor, uppfällbar tv och manöverpanelen för ljud, ljus, AC, värme och wifi .

De resterande sovplatserna, som finns i bussens lilla ovanvåning, känns förvånande rymliga genom popup-funktionen.
– När vi planerade bussen funderade vi mycket på hur bussen skulle se ut, vilka funktioner och bekvämlighet den skulle ha. Både när det gällde boendedelen och när det gällde in- och utlastning av ljud- och ljusanläggningen och våra instrument.
– Sen satt vi med Mårtenssons Bil, som har lång erfarenhet av att rita och anpassa hästbussar till elitryttare och bussar för racinsporten. Det finns många likheter. Vi sneglade också på hur man löst utrymme och förvaring och annat praktiskt i till exempel båtar.
Lastning i två våningar
Lastutrymmet – eller ”packen”, som bandet kallar det – är en egen specialkonstruktion. I utrymmet finns en billift, som försetts med en lastbalja. Då kan de först lasta in en omgång lådor och instrument, hissa upp dem i taket och fortsätta lasta lika mycket under. Det sparar mycket utrymme, men framför allt sparar det mycket lyft.

Turnébussen är också specialisolerad och anpassad för att kunna turnera även där det är som kallast i den svenska vintern. Det är golvvärme i hela bussen, till och med i lastutrymmet. Bussen genererar ström för 220 volt till bland annat AC, ugn och TV. Det finns till och med centraldammsugare.
”Donne” berättar att bygget tog ungefär ett och ett halvt år och blev lite försenat eftersom chassit är specialbyggt och längre än ett normalt och det tog lite tid att få fram det.
– Jag var nere i Tyskland en gång under bygget och kollade hur det gick, säger Donne och fortsätter:
– Det är ju lite speciellt med slideout- och popup-funktionerna. Då såg man ju hur det såg ut och kunde komma med synpunkter och lite småändringar på plats.

Donnez är först ut bland de svenska dansbanden att bygga en turnébuss med lastbil som utgångspunkt. Efter dryga två månader har de avverkat 900 mil med sin nya ”pärla”.
Även om bussen kostade över 4,5 miljoner kronor, så gör serviceavtal och annat att bandet vet exakt vad den kostar att äga, och kan slå ut kostnaden på varje spelning.
– Tidigare hade vi en godstrafikbuss från -97. Det var alltid något som skulle lagas när man kom hem och vi servade den för nästan 300 000 kronor. Ligger man ute så mycket som vi gör, så vill man vara ledig när man kommer hem och inte behöva köra till verkstan med bussen.
– Nu har vi haft vår nya turnébuss i drygt två månader, säger Donne och fortsätter:
– Den är fantastisk. Nu slipper man det ständigt pågående samtalsämnet bland de svenska dansbanden. Det om vad som gått sönder på turnébussen…
Ligger perfekt på vägen
När Donnez turnerar norr om Stockholm har de chaufför med sig för att köra den 12 meter långa turnébussen. Körningarna till och från spelningarna söder om Stockholm delas av bandets två gitarrister, Martin Nilsson och Micke Strömqvist.
– Den är underbar att köra och ligger perfekt på vägen. Och eftersom den svänger även på bakaxeln, så tar man sig lätt in på trånga utrymmen eller vänder, säger Micke och Martin fyller i:
– Jag har kört lastbil i många år och måste säga att Mercedes verkligen har utvecklats. Köregenskaperna gör det väldigt kul att köra, den är lättkörd och den är utrustad med extra allt, från integrerad backkamera till autobromssystem.
– Det går till och med att fickparkera utan större besvär!
Sveriges fräckaste och snyggaste turnénuss var det som sagt. Det lär dröja innan någon försöker ta platsen på tronen!



Här kan du dansa till Donnez i sommar/höst – och se Donnez fräcka turnébuss!
29 Juli, 2017 | Rydsnäs loge | Rydsnäs |
30 Juli, 2017 | Kulla Nöjesplats | Kulla Rörum |
2 Aug, 2017 | Fröjden | Jönköping |
3 Aug, 2017 | Gröna lund | Stockholm |
4 Aug, 2017 | Bergviksparken | Bergvik |
5 Aug, 2017 | Upperuds loge | Molkom |
6 Aug, 2017 | Stommens loge | Magra |
10 Aug, 2017 | Barva loge | Barva |
11 Aug, 2017 | Kärrasand | Urshult |
12 Aug, 2017 | Utängens loge | Tanumshede |
13 Aug, 2017 | Malmöfestivalen | Malmö |
16 Aug, 2017 | Stjärnsundsparken | Stjärnsund |
18 Aug, 2017 | Tretten Kro | Norge |
19 Aug, 2017 | Karlsholme Folkets park | Mariestad |
22 Aug, 2017 | Brunnsparken | Örebro |
23 Aug, 2017 | Perstorpsdagarna | Perstorp |
25 Aug, 2017 | Sandvikens festplats | Frösön |
26 Aug, 2017 | Talludden | Sandsele |
27 Aug, 2017 | Forsmo | Sollefteå |
30 Aug, 2017 | Lyktan | Vilshult |
1 Sep, 2017 | Tydingesjön | Broby |
2 Sep, 2017 | Kungälvsparken | Kungälv |
3 Sep, 2017 | Törringelund | Törringelund |
23 Sep, 2017 | Åminne Folkpark | Malax, Finland |
25 Sep, 2017 | Folkets park | Tidaholm |
29 Sep, 2017 | Folkets park | Sala |
30 Sep, 2017 | Folkets hus | Ersboda |
1 Okt, 2017 | Folkets hus | Söderhamn |
6 Okt, 2017 | Danshallen | Karlskoga |
7 Okt, 2017 | Folkets park | Huskvarna |
13 Okt, 2017 | Borgen | Norrköping |
14 Okt, 2017 | Tingvalla | Åstorp |
16 Okt, 2017 | Folkets park | Tibro |
