Konkurrensen inom åkeribranschen är hård. För Olé Transporter AB i Hisings Kärra är det därför inte tal om att välja något annat märke än Mercedes. Åkeriet utanför Göteborg har precis köpt in fyra Atego, fem Sprinter och en Antos och är nu uppe i tjugo Mercedes-Benz totalt. Både lastbilar och transportbilar.
– Det är en trygghet för oss att Mercedes-Benz är så stabila. Företaget startades av Jan-Ole Rosengren 1992 – därav namnet – och vi har använt oss av Mercedes sedan dess. Förarna är vana vid att köra lastbilarna, de är inlärda på märket, och det är inte en massa nya saker att lära sig när vi köper in nya fordon, säger VD Joakim Qvick.


– Att vi kör Mercedes har även att göra med närheten till Hedins Bil i Göteborg och lätt åtkomst till service. Det är dessutom vettiga priser, vi har nära kontakt med försäljarna och får rätt stöd och hjälp när vi ska köpa nytt.
Olé Transporter AB har 25 anställda och lika många bilar varav tio Sprinter med skåp och lyft och flera kranbilar. De arbetar framför allt för byggrossisten Ahlsell och kör främst i Västra Götalands och Hallands län.

Verksamheten handlar till stor del om att transportera styckegods inom byggindustrin – allt som rör husbyggen, fastighetsservice och markarbeten.
– Atego är en ganska ombonad miljö för förarna och Antos är lite lyxigare. Vi köper till mycket extra när vi beställer dem, till exempel ytterligare lyktor, så att de ska bli så trygga och smidiga som möjligt. Vi kör mycket med kranbilar inne i Göteborg och där är det mycket att ta hänsyn till – trånga gator, gångtrafikanter och omfattande vägarbeten. Den ena dagen är inte den andra lik!

Bilarna är stripade med Olé Transporters något ovanliga logotyp – en tjur som kastar sig upp i luften medan han släpar på en kärra – något som ibland väcker skratt när lastbilarna och skåpbilarna kommer körande. Stripningen är gjord hos AJS reklam i Västra Frölunda och bilarna lackas på All Round Lack i Göteborg.
– Jag tycker att man får mycket bil för pengarna när man väljer Mercedes-Benz. Det är väldigt driftsäkra bilar. Det händer bara två-tre gånger om året att vi behöver använda oss av bärgningsbil – och då gäller det småsaker som att en luftslang gått sönder.

Olé Transporter AB kör ofta gods nattetid och har nattsortering mellan klockan nio på kvällen och klockan fem på morgonen. De sköter även lagerhantering för små och stora kunder och lägger sig vinn om kvalitet med blixtsnabb service.
– Vi tecknar serviceavtalet Service Complete för alla nya bilar. Då erbjuder Mercedes fullservice till en rimlig månadskostnad, något som innebär att vi inte behöver budgetera för reparationskostnader. Det i sin tur skapar trygghet för vår verksamhet, avslutar Joakim Qvick.
