Micke Fahlström är chaufför hos Billman & Holm. Med sin 510 hästars Mercedes Arocs dragbil med hydraulisk framhjulsdrift, transporterar han tunga skogsmaskiner till och från avverkningar. På vägar som ibland är mer eller mindre obefintliga…
– Jag flyttar i stort sett bara maskiner till och från skogen, berättar han.
– Tuff körning i tuff terräng.

Foto: Annika af Klercker
Micke beskriver sitt jobb som en taxiverksamhet året runt.
– Man vet aldrig vad som ska hända nästa dag. De ringer och så får man åka.
Micke har en ganska kort trailer på sin bil och kör ofta med mycket stora maskiner på väldigt små vägar. Idag är det en gallringsskördare som ska få lift. Eftersom ytorna dit han ska kan vara mycket små gäller det att ha ett så smidigt ekipage som möjligt för att vara säker på att komma runt.
– Man får ofta ta till dikeskanter och andra alternativ. Det är inte alltid det finns vändplaner som är anpassade för oss. Men det brukar lösa sig…

Foto: Annika af Klercker
När vi är på besök är det tjällossningstider och lera som skulle göra en dagisklass lycklig (och deras lärare olycklig…). Det är då bilen får bekänna färg.
Bilen är en 510 hästars Mercedes Arocs med hydraulisk framhjulsdrift (HAD). Alltså en framhjulsdrift som kan kopplas in när det behövs och som trots det inte stjäl viktiga kilon från maxlasten eftersom den inte behöver vare sig extra kardan eller drivaxlar.

FOTO: ANNIKA AF KLERCKER
– Jag har vanlig boggie utan tandemdrift bak. Och så har jag en knapp som jag trycker in och så går en hydraulmotorn in i navet på framhjulen. Och så är den med upp i ca 30 km/tim och sedan kopplas den ur automatiskt. Kommer jag under 15 km/tim så kopplas den sedan in igen.

– Just att komma igång när det är skitigt så att säga. Det är då man verkligen har nytta av det. Det skulle inte gå att göra det här jobbet utan drivning fram.
Här kan du se mer om tekniken bakom HAD (Youtubelänk)