Det går ett sus genom ungdomarna på gårdsplanen utanför Framtidsgymnasiet i Malmö när skolans nya lastbil rullar in. Mercedes-Benz har precis levererat en specialbyggd Actros 1840 – ett sätt att säkra att eleverna lär sig köra med de absolut modernaste fordonen på marknaden.
– Vi utbildar framtidens yrkeschaufförer och tungbilsmekaniker och att välja en sådan här bil för övningskörning var en självklarhet. Mercedes-Benz är de bränslesnålaste, starkaste och mest miljövänliga lastbilarna som finns just nu – inga andra kan mäta sig med dem. Lastbilen är en pärla och gör att vi ligger i framkant med alla tekniska nyheter, samtidigt är den ett fruktbart samarbete mellan märket och skolan, förklarar Nazim Elmazoski, trafikskolechef och utbildningsledare.
Lastbilen med skolans logotyp på sidorna är specialbyggd som pedagogisk körskolebil och har flera högteknologiska funktioner. Två exempel är Active Brake Assist – som gör att den kan tvärnita av sig själv – och Lane Assist som varnar om föraren kör utanför körfältet.
– I utbildningen till lastbilschaufför ingår allt från att köra bilen till att hitta och detektera småfel, lasta, lossa, säkra och planera färden med tanke på vägens bärighetsklasser, förklarar Nazim Elmazoski. Foto: Emil Malmborg” width=”1244″ height=”829″ />
– Den har även PPC – Predictive Powertrain Control – en intelligent farthållare som uppfattar backar och kurvor i förväg och väljer exakt rätt växel och gaspådrag. Här har eleverna oändligt med möjligheter att se hur lastbilen själv planerar körningen för att köra så bränslesnålt som möjligt. Fordonet registrerar och läser av körsträckan hela tiden, vilket gör att lastbilen har koll på när det är backar på gång och anpassar körningen utifrån vägbanan, berättar Admir Begovic, försäljningschef på Mercedes-Benz Malmö
– I test efter test vinner PPC snålkörningsdueller både mot förare som gasar och växlar själv mot konkurrenternas liknande system. PPC kan bidra till att sänka förbrukningen med ytterligare upp till fem procent, fortsätter han.

Ibrahim Fakhro är 19 år och går i trean på fordon- och transportprogrammet. Han har just kört sin allra första runda med den nya lastbilen – mitt inne i folkvimlet vid Malmö C i centrum och ute vid Turning Torso i Västra Hamnen.
– Det var lite nervöst men det gick bra. Jag tycker att den är skön att köra jämfört med andra lastbilar. Den är helt ny, har automatlåda och är härlig att sitta i. Jag skulle gärna köra en sådan här bil när jag kommer ut i arbetslivet.

Tanken är att Ibrahim Fakhro ska bli lastbilschaufför i framtiden och han har siktet inställt på fjärrtransporter, när man kör långa sträckor, ofta på internationella rutter.
– Då är det inte så mycket att stanna bilen och hoppa i och ur hela tiden, att köra långtransporter är lite bekvämare, och spännande, säger han.

Kontakten mellan Mercedes-Benz och Framtidsgymnasiet går långt tillbaka i tiden. Försäljningschef Admir Begovic tog en gång C-körkort på körskolan där Nazim Elmazoski arbetade som lärare. De har hållit kontakten sedan dess och när Framtidsgymnasiet behövde en ny lastbil kontaktades Jan Andersson, lastbilssäljare hos Mercedes-Benz Malmö
– Tillsammans specificerade vi en specialbyggd lastbil med dubbelkommando för broms och gas som är godkänd för fem passagerare. Det är en skåpbil med öppningsbar sida och bakgavellift. Den har 18 pallplatser och en totalvikt på 18 ton. Många sådana här bilar anpassas för utbildning efter leverans, men den här kommer direkt från fabriken, förklarar Jan Andersson.

Hytt, lastbil och axlar kommer från Mercedes-Benz fabrik i Wörth nere i Tyskland medan själva påbyggnaden har gjorts i Rydaholm i Småland. Ett av skälen till att Framtidsgymnasiet valde en Mercedes-Benz är ekonomin. Lägre bränsleutgifter blir billigare för skolan och färre axlar i fordonet gör att det slits färre däck.
– En annan finess är de lättåtkomliga kontrollsystemen, till exempel lufttorkarna som torkar luften kompressorn skickar till luftsystemet. Ofta är de ganska dolda och svåråtkomliga men på Actros sitter de på vänster sida intill batterierna, säger Nazim Elmazoski.

Lastbilen har dessutom en hybridväxellåda som går att ställa in till både manuell och automatisk. Det går att växla själv om man vill, annars gör lastbilen det åt en.
– Den är dessutom väldigt enkel att köra och du kan ta ut nybörjare som lätt blir stressade. I stället för att hålla på och tänka på växlingen kan de koncentrera sig på styrningen och ägna all uppmärksamhet åt det som händer kring bilen. Dessutom finns det knappt några manuellt växlade lastbilar utanför skolan numera, fortsätter Nazim Elmazoski.

Bilen har öppningsbara sidor där eleverna tränar lastning, lastsäkring och lossning vid lastkaj och med truckar. Baksidan har en hydraulisk backgavellift som antingen styrs från lastbilens knappar eller med hjälp av en trådlös fjärrkontroll.
– Inuti själva skåpet är bilen utrustad med tvåtonsöglor på golvet och förankringsskenor för spännband, golvet är av räfflad aluminium så att lasten inte kan glida. Åkkomforten är dessutom väldigt god, det känns som om man flyger, du märker inte att du sitter i en lastbil förrän du tittar ner, tillägger Nazim Elmazoski.
Den nya lastbilen är även utrustad med Mercedes intelligenta telematiksystemet FleetBoard Det kan beskrivas som en ytterst avancerad färddator och navigator med koppling mellan bil och kontor/verkstad. FleetBoard är uppbyggd av ett antal olika parametrar och tjänster som kunden kan välja och skräddarsy efter sina behov.
Systemet hjälper bland annat fordonslärarna att följa upp hur ekonomiskt eleverna kör, utrullning, hur de gasar och hur de bromsar. Resultatet visas i pedagogiska rapporter: ”Titta hur du bromsar, titta hur motorn arbetar”.

– Detta är framför allt viktigt för vår verkstad som är uppkopplad direkt mot bilen, vi kan se allt från däcktryck och trasiga glödlampor till bromsslitage och oljetryck – utan att ta bilen på verkstad. Vi är nog ensamma på marknaden med att ha det här systemet och det gör att kunden inte tappar dyrbar verkstadstid. Dessutom går det att se den exakta positioneringen, var och hur bilen har rört sig. Det är ett väldigt kraftfullt administrationssystem som gör att kunden kan följa sin bil och spara mycket tid och pengar, berättar Admir Begovic.
Framtidsgymnasiets nya lastbil har ett garanterat restvärde, skolan kommer att ha den i 36 månader inklusive all service, sedan köper Mercedes-Benz tillbaka den och ersätter den med en ny. Månadskostnaden ligger fast och den levererades med ett Service Complete-avtal.

De närmsta åren väntas stora pensionsavgångar inom lastbilsbranschen och när eleverna på Framtidsgymnasiet tar examen kan de gå rakt ut i yrkeslivet.
– Vi är glada att kunna berätta att nästan alla får jobb direkt. Det som gör oss stolta är att många även får jobberbjudanden efter första praktikperioden. För elever som snabbt vill ut i yrkeslivet är fordonsutbildningarna en nyckel. De kompetenser vi producerar är just de vi hoppas behövs i den här branschen, säger rektor Jasmina Krupic.

Utbildningen fokuserar även på ämnen som ledarskap, innovation och hälsa och ger grunden till andra yrken inom transportbranschen än just förare, till exempel försäljningschef, logistiker eller transportledare.
När det gäller självkörande lastbilar i framtiden tror både Jasmina Krupic och utbildningsledare Nazim Elmazoski att chaufförerna kommer att ha lika stor betydelse även då.
– Programmerare och lastbilschaufförer kommer att komplettera varandra i framtiden. Skolverket har beslutat att programmering ska ingå i alla program och vi pratar väldigt mycket om att våra framtidschaufförer även behöver IT-kompetens. Självkörande lastbilar finns redan men att de inte körs ute i trafiken beror på att lagstiftningen ännu inte har hängt med, säger Jasmina Krupic.

Dagens högteknologiska lastbilar berättar själva om något behöver åtgärdas men det är ändå förarna som måste ingripa och ta hand om problemet. Lärarna betonar att yrkeschaufförer sannolikt alltid kommer att behövas men yrket kanske inte kommer att se ut på samma sätt i framtiden.
– Självkörande fordon ställer stora krav på infrastrukturen, det är många parametrar som måste stämma, det handlar inte bara om bilen. Däremot tror jag att det kommer att finnas vissa sträckor där lastbilen kör själv och föraren kan slappna av, säger Admir Begovic.
– Det som däremot är hett inom Mercedes-Benz just nu är satsningen på elfordon. När det gäller miljö och globalisering är det mycket fokus på el. Vi kommer att inleda fälttester på eldrivna lastbilar redan under nästa år där en laddning kan räcka upp till 20 mil, avslutar han.
Fakta/Framtidsgymnasiet
Skolan har runt 130 elever och ingår i koncernen Academia som är Sveriges största friskolekoncern. Utbildar yrkesförare, tungbilsmekaniker, personbilsmekaniker, VVS-montör och fastighetstekniker. Skolan i Malmö har systerskolor i Kristianstad, Stockholm, Göteborg, Linköping och Nyköping
www.framtidsgymnasiet.se