Idag är det modernt för företag att arbeta i nätverk, egna företag men under samma varumärke. När ett antal enbilsåkare 1962 runt förorten Enskede bestämde sig för att starta Enskede Bilexpress var konceptet inte alls lika vanligt.
Idag är företaget ett av Stockholms mest välsedda när det gäller distributionskörning i Stockholm/Mälardalen där 16 mindre åkerier står bakom den snygga loggan på dom fina bilarna.

Bröderna Owe och David Sjölund äger idag hela företaget som tidigare ägdes av 25 st. mindre åkerier. Fortfarande är nätverkstänkandet en stor och viktig del.
– Idag har vi transportörsavtal med 16 åkerier där alla kör under samma varumärke och med samma filosofi. Det gör att vi kan expandera lättare eftersom vi är flera som kan hjälpas åt.
– När ett nytt större uppdrag kommer in så undersöker vi vem av åkarna som vill investera innan vi fördelar ut körningarna.
På det sättet är alla med i processen och har en operativ delaktighet, säger Owe.
Owe skräder inte orden när han talar om transportbranschen. Själv kommer han från en bakgrund som VD i ett internationellt bildelsföretag.
– Transportföretag måste våga vara annorlunda och ta betalt för det jobb man utför, det går inte bara att gnälla. Idag inser beställarna att man får det man betalar för och vi får nya uppdrag hela tiden trots att vi absolut inte är med i några priskrig.
– Enskede Bilexpress får väldigt bra vitsord från sina kunder så vi genomförde en liten undersökning för ett tag sedan för att ta reda på vad som skiljer oss från andra transportörer. Det visade sig vara mycket enkelt, vi gör det som kunden förväntar sig av oss. Vi kommer i rena och snygga bilar, vi hämtar och lämnar gods i rätt tid och på rätt plats, vi presenterar oss och uppträder allmänt trevligt och frågar var kunden vill ha sitt gods.

– Tydligen är det många som kommer med gamla och trasiga bilar med otrevliga chaufförer som bara lämpar av en pall i en hörna och kör iväg.
Sedan ett tag tillbaka kör man hemleveranser åt DHL på kvällarna.
– De ringde och undrade vad vi gjorde jämnfört med andra transportbolag, det var tydligen första gången de anlitat ett företag utan att få ringa och jaga dom p.g.a. klagomål.
David Sjölund äger också ett av de åkerier som ingår i Enskede Bilexpress. Han poängterar att man också vill hjälpa sina kunder med strategiska råd om hur de ska kunna effektivisera sina transportlösningar

– På fjärrsidan arbetar vi idag mycket med lösa skåp som vi kan skifta mellan våra bilar, det ger både oss och kunderna en större flexibilitet och vi kan använda investeringarna mycket mer effektivt. Bilar kan t.ex. åka med gods åt en kund på natten med deras lastbärare/skåp, medan vårt egna skåp står lastat med gods åt en annan kund som ska ut på dagen.

Enbart Mercedes
En viktig del både när det gäller profilering och ekonomi är valet av lastbilar.
Enskede Bilexpress har satsat helt och hållet på Mercedes-Benz och idag har 30 av de 33 lastbilarna som kör i företagets färger stjärnan i grillen.
– Bränsleekonomin är oslagbar, säger David. Vi sparar flera hundra tusen kronor om året på fjärrbilarna. Dessutom har vi en bra dialog och vi känner att man ser oss som en viktig kund.
– Bilarna är fantastiska arbetsredskap. Där har verkligen satsningen som Mercedes gjorde inför den nya MP4 lyckats. Vi har chaufförer som bara velat köra andra märken men efter att ha provat våra bilar ändrat åsikt fullständigt.

Företaget jobbar också med att ha bilarna snygga och välutrustade. Och det har visat sig vara en bra metod både när det gäller att få tag på de bästa förarna och nya åkare.
– Åkare känner att de får vara med i ett gäng där alla vill i samma riktning, och förarna trivs med att allt är tydligt och att vi verkligen vill att de ska göra det lilla extra.