Renhållningsföretaget Reno Norden är en av de riktigt stora Mercedes-ägarna i Sverige med en flotta på 90 lågbyggda Econic som går som renhållningsbilar över hela landet. Men företaget har inte bara Econic när man kör – senast fick man en leverans av 12 nya Mercedes-lastbilar till sin verksamhet i Härryda, Lerum, Partille. Däribland både Antos, Arocs och Atego.

Mercedes-Benz Econic har blivit en favorit bland renhållningsföretag i Sverige. Dels på grund av sitt låga insteg som gör arbetsmiljön mycket bättre för renhållningsarbetare som måste stiga i och ur bilen många gånger varje timme.
Dessutom finns Econic med gasdrift, vilket gör att många aktörer väljer att köra fossilfritt på biogas. En annan aspekt är säkerheten just i tätbebyggda områden – Econic har en helt unik sikt och har till och med fått priser för att den minskar risken för oskyddade trafikanter.
Reno Norden som är störst i Norden på insamling av hushållsavfall, har idag ca 90 Econic över hela landet. Senast tog man emot 6 exemplar till sin verksamhet i Härryda, Lerum, Partille (HLP).
– Vi har fler exemplar av Econic än av någon annan modell, säger Ronny Biström, som är fordonsansvarig på Reno Norden.
I den senaste leveransen av bilar till HLP-kontoret ingick ett antal olika modeller. Förrutom 6 st Econic med JOAB-påbyggnad och vågsystem från Botek också 4 Mercedes Antos med liknande specifikationer. Antos bilarna används utanför tätorter.
Dessutom köpte man en 25-tons Arocs med kran och lastväxlare för att kunna tömma underjordiska större system, samt en Sprinter för leverans av kärl.– Generellt gäller att vi har väldigt lite problem med bilarna, trots att de sliter hårt och utsätts för mångdubbelt fler start och stopp än så gott som alla andra lastbilar. I den mån vi har reparationer är det nästan alltid på påbyggnaderna.
Renhållningsbilar är idag ofta unika och byggda efter en viss kommuns krav vad avser antal fack, bränsle och annat. Det gör att det är svårt att ha ersättningsbilar att sätta in vid service eller reparationer.
– Vi är helt beroende av att alla verkstäder kan ta hand om våra lastbilar efter arbetstid, berättar Ronny.
– Ingen i vårt land skulle acceptera att soporna inte töms en dag, bara för att sopbilen är på service.