Per Österbergs elva lastbilar kör ut livsmedel längs västkusten varje dag. Korta sträckor och längre, tunga laster och lättare. Men en sak har alla gemensamt – de är Mercedes-Benz.
Per Österberg driver ett av alla de åkerier som utgör lastbilscentralen GLC i Göteborg. Totalt är fler än 350 orangea fordon anslutna till den 80 år gamla centralen som utför allt från maskintransporter till anläggningsjobb och distributionskörning.

Det är det sistnämnda som är Österbergs Åkeris specialitet. Elva Mercedes-lastbilar av varierande storlek levererar färskvaror, frysvaror och dryck från GLCs egen terminal till butiker längs hela västkusten och ca 10 mil in i landet.
Den nybyggda GLC-terminalen i Angered som invigdes våren 2016 tar emot varor från olika matvaruproducenter som sorteras för respektive slinga under kvällen innan de ska köras ut.
När chaufförerna kommer på morgonen är allt som ska med på turen uppställt och det är bara att lasta och rulla.
Österbergs Åkeri har en vagnpark som verkligen spänner över hela Mercedes register. Från 3,5 tons Sprinter till 26 tons Antos och Actros. Alla i GLCs orangea färg. När vi träffas har Per precis fått fem helt nya lastbilar, varav två mycket speciella nio-tons Atego med korta skåp på bara fem meter.

”Med korta bilar sänker vi tjänstevikten och kan på så sätt lasta nästan fyra ton trots den låga totalvikten vilket är perfekt för oss som kör mycket mejerivaror. Skåpet rymmer 12 pallplatser och med den korta hjulbasen är bilarna mycket smidiga på de trånga gatorna i centrala Göteborg.
”Det är en spännande lösning som känns mycket bra och är väldigt ekonomisk.”
För de körningar som utförs längre från terminalen kommer företagets nya Antos väl till pass.
”Antos har ju samma drivlina som Actros, men en hytt och ett insteg som är mycket lämpligare för distribution där man klättrar mycket till och från hytten.”
”Våra Sprinters använder vi både för långa och korta sträckor när det rör sig om lättare gods.”

Österbergs Antos-bilar betjänar orter nästan 20 mil bort. På vägen dit är det stopp hos större mottagare och totalvikten på 18 respektive 26 ton kommer väl till pass.
”Alla nya bilar vi köper är Mercedes – oavsett storlek”
”Alla nya bilar vi köper är Mercedes – oavsett storlek”, berättar Per som till och med kör Mercedes personbil privat.
”Att ha hela vagnparken från en tillverkare är en större fördel än de flesta inser, i synnerhet när det gäller service. Med Mercedes har vi en och samma verkstad till alla bilar. Lätta som tunga.”
Per använder Hedin Bils verkstad i Hisings Kärra och har serviceavtal på alla bilar han köper.

”Hittills har jag inte råkat ut för att någon reparation eller service kostat extra. Till och med glödlamporna har ingått.”
Ett levande samarbete med verkstaden är bland det viktigaste av allt för ett åkeri menar Per.
”Verkstaden vet ju att vi måste ut med maten på morgonen, och med Fleetboard så vet de i förväg vad som måste göras, så att de kan planera in arbetet när de har tid. Sedan har de reservnycklar till våra bilar så de kan bara köra och hämta dem direkt på terminalen och lämna tillbaks dem när de är klara. Vi märker inte ens att bilarna har varit borta.”
