Att starta en lastbil med tung last sliter hårt på kopplingen. I synnerhet om det sker i uppförsbacke – då kan hela lamellpaketet förstöras på mycket kort tid. Mercedes-Benz helt outslitliga Turbo Retarder Koppling gör start i backe till en bagatell oavsett last. Det är bara att gasa.

TRK-kopplingen är speciellt framtagen för att minska slitage och servicebehov för de som kör med riktigt tunga lass eller i kraftiga backar.
TRK består enkelt uttryckt av två ”skovelhjul” i ett oljebad i ett gemensamt kopplingshus och arbetar ihop med växlingsautomatiken Powershift 3. När systemet känner av att motor och växellåda inte har samma moment fylls kopplingshuset med mer olja därmed uppstår en överföring av kraft mellan de två hjulen. Oljenivån ökar när motorns varvtal ökar och på så sätt räcker det att gasa mer för att öka friktionen. När varvtalet på motor och låda är lika högt går kopplingslamellerna in och skapar en mekanisk låsning.
– I grund och botten bygger systemet på liknande teknik som en klassisk automatväxellåda med lockup funktion på en personbil, säger Carsten Ohlsson på Mercedes-Benz Sverige.
Med TRK kan en förare starta i backe med full last utan att kopplingen och dess lameller ens är med och arbetar. Det är bara att gasa till dess att bilen rör sig framåt.
TRK verkar också som en mycket kraftfull retarder. När retardern kopplas in fylls kopplingshuset med olja och de två ”skovelhjulen” bromsar ner farten med hjälp av oljans friktion.
TRK finns i huvudsak på anläggningsbilar där det även betyder att man ofta kan ha en snabbare utväxling på bakaxeln.
– Många har beställt lastbilar med långsam utväxling på bakaxeln för att vara säkra på att komma fram i kraftiga backar. Men det har också gett högre varvtal och högre förbrukning på motorväg. Nu kan de välja att ha en snabbare bakaxelutväxling och ändå få mycket bättre förmåga till start med tung last.
TRK finns både till Mercedes-Benz Actros och Arocs

