Allt fler åkare och lastbilschaufförer börjar få upp ögonen för Mercedes-Benz Arocs. Nu finns modellen också med hydraulisk framhjulsdrift (Hydraulic Auxillary Drive – HAD) och just nu rullar det första timmerbilsekipaget med funktionen i skogarna i norra Sverige. Det är Rautilas Åkeri AB som har köpt bilen och chauffören Niklas Fredriksson fick användning av funktionen redan under det första skiftet.
– Vi körde på en ojämn väg till avlägget. Istället för att gå med mer fart som man kanske måste göra för att ta sig fram när man bara har tvåhjulsdrift kunde jag nu koppla på fyrhjulsdriften istället, berättar han.
Med fyrhjulsdrift förändras alltså också sättet att köra.
– När jag har drift på alla fyra hjulen kan jag också köra på en lägre växel. Jag kan köra lugnare och mer kontrollerat, säger han.
Manövern för att koppla in funktionen är nästan overkligt enkel. En enda knapptryckning och sedan drar bilen på fyra istället för två hjul.
– Jag har varit verksam i branschen i stort sett hela mitt yrkesverksamma liv och detta är ett av de större tekniska framsteg som gjorts under min tid som chaufför, säger han.
Jonas Rautila delägare och vd i Rautilas åkeri:
– Hur man än vrider och vänder på det blir det bättre framkomlighet. Sen tycker jag att det är produktionshöjande eftersom man till exempel inte behöver stanna och sätta på kedjor, säger Jonas Rautila.
Han tror att hydraulisk framhjulsdrift är framtiden.
– Det kommer säkert att finnas de som kör med tvåhjulsdrift även framöver. Men det är bättre med framhjulsdrift, så är det bara, säger Rautila.
I början av januari låg temperaturen i norra Sverige och pendlade mellan -25 och -30 grader och då ställs lastbilsekipagen på tuffast tänkbara prov.
– Men det fungerade bra då också, säger Niklas Fredriksson.
Systemet med HAD är också helt underhållsfritt. Åkaren slipper med andra ord att service med byte av olja och oljefilter.
– Funkar det så är det ju strålande. Även om själva jobbet kanske bara tar tre-fyra timmar så far ju ändå fort en dag i och med att bilen kanske inte hinner dit där lastaren står, säger Jonas Rautila.
Niklas Fredriksson tycker också att hans arbete underlättas med den nya framhjulsdriften:
– När det gäller körningar som det här är det oslagbart. Jag skulle inte vilja vara utan det. Vi behöver till exempel aldrig lägga på kedjor och när man kör på ”tommen” utan lass behöver man heller inte bekymra sig på samma sätt för att man ska fastna.