Foria är ett av Sveriges största transport- och maskintjänstföretag, med ett par hundra åkerier och maskinföretag som ägare. VD Christer Svalin har som mål att företaget ska ligga i framkant och vara den ledande leverantören i branschen. Då är det självklart att de även vill ligga i framkant när det gäller fordonsflottan.
Vi befinner oss på en grå, lerig byggarbetsplats. Det är en vanlig, intensiv arbetsdag och lastbilarna rullar i en tät ström fram mot gropen där grävmaskinen fyller skopa efter skopa och tömmer den tunga lasten med ett dån på flaken. Plötsligt vänds alla blickar mot nykomlingen – en atletisk skönhet med en unik profil av koncentrerad kraft. Det är nya Mercedes-Benz Arocs. Rödlackerad och snyggt strajpad väcker den 4-axlade anläggningsbilen beundran och nyfikenhet, inte minst bland de väntande lastbilschaufförerna.
Arbetsplatsen är Roslagsbanan norr om Stockholm. Den ska rustas upp och byggas ut från enkel- till dubbelspårig. På sträckan Rydbo–Åkers Runö pågår arbetet för fullt. Det gamla järnvägsspåret har rivits upp och grävskoporna gräver upp makadam, som sedan transporteras av lastbilarna till en annan arbetsplats någon kilometer bort där det nya dubbelspåret håller på att anläggas.

Utbyggnaden av Roslagsbanan är en av flera stora satsningar för att öka kapaciteten och effektivisera kollektivtrafiken i huvudstadsområdet.
– Vi ser framför oss en kraftig utbyggnad av infrastrukturen inom den närmaste framtiden. Det kommer att vara nödvändigt, eftersom Stockholm växer med en busslast nya invånare om dagen. Halva vår verksamhet är orienterad mot bygg- och anläggningar, och utbyggnaden av Roslagsbanan är ett typiskt, omfattande byggprojekt som passar väl in i vår verksamhet. Genom vårt breda utbud av tjänster och vår kapacitet är Foria en naturlig avtalspartner mot de allra största kunderna. Och det skapar kontinuerlig och stabil sysselsättning för våra foriaföretagare, säger Christer Svalin, VD för Foria.
Georgios Grigoriadis är den stolte ägaren av den nya Arocs, som precis anlänt till byggarbetsplatsen vid Roslagsbanan. Med sitt företag Stora Elpis AB är han delägare i Foria och ser många fördelar med det.
– De har kundkontakten och de fixar jobben åt mig. Det behöver jag inte tänka på, utan jag kör min lastbil och utför uppdragen som kommer in. I den här branschen vet man inte från ena dagen till nästa om man har något att göra. Därför är det tryggt att vara med i Foria, som har många stora kunder och kan ge mig jobb hela tiden. Annars hade jag inte vågat investera i en ny Arocs, säger Georgios Grigoriadis.
Georgios nya Arocs är en lastbil som utvecklats speciellt för att klara de tuffaste uppdragen inom bygg- och anläggningstrafik. Alla komponenter, såsom chassi och fjädrings- och ramkonstruktion, är robusta och byggda för maximal belastning. Den högre ramen ger extra markfrigång och fyra axlar med två drivande bakaxlar och två styrande framaxlar ger utmärkt framkomlighet i svår terräng, även med tung last. Den 6-cylindriga radmotorn är full av kraft för såväl byggarbetsplatser som landsvägar. Och effektiviteten är också imponerande. Euro VI-motorn är både sparsam och utsläppssnål, och växlingsautomatiken Mercedes-Benz PowerShift 3 bidrar också till den låga bränsleförbrukningen.
– Jag ville ha en 4-axlad bil, så att jag kan ta större jobb. Det gör att kunden blir glad, eftersom jag kan frakta bort mer i varje last. Men även om jag nu kan lasta upp till 16,3 ton, så är Arocs fantastiskt lättkörd ändå. Den är väldigt lättmanövrerad och med dubbla styrande axlar fram kan man svänga med lillfingret.

Georgios och hans företag Stora Elpis är ett av cirka 200 åkerier och maskinföretag, som äger Foria. Under ett varumärke och en operativ organisation, som i den nuvarande omfattningen funnits sedan 2008, erbjuder Forias delägare ett brett utbud av tjänster till kunder i östra Sverige, från Gävle till Norrköping ungefär. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, där bygg- och anläggningar svarar för närmare femtio procent.
– Vi är mycket kundorienterade och jobbar hårt med att utveckla Foria till branschens starkaste varumärke och att vara kundens förstahandsval. Vår målsättning för år 2020 är en omsättning på tre miljarder. Och det ska vi nå genom kunnig och serviceorienterad personal, duktiga foriaföretagare och god ekonomi i botten, förklarar Christer Svalin och fortsätter:
– Men det spelar ingen roll hur duktiga vi är och hur bra vi lyckas med vår marknadsföring, om inte våra foriaföretagare ute på fältet är duktiga. Precis som hela vår organisation, måste våra ägare ligga i framkant när det gäller teknikutveckling och miljöansvar. De måste ha bra fordon och maskiner, och en förutsättning för att klara stora investeringar är att de kan räkna med lönsamma affärer. Därför är det ett gott tecken att Georgios har köpt en ny Arocs – han känner trygghet och han vet att vi kan göra ett bra jobb tillsammans. Det är också glädjande att han valt en Mercedes-Benz. Det är ett prestigemärke som står för kvalitet, avancerad teknik och bra driftsekonomi. Värden som vi gärna vill förknippas med. Det är också bilar som är funktionella och effektiva, vilket är av största vikt för våra kunder idag.

Reportaget på byggarbetsplatsen är klart. Fotografen är nöjd och har fått sina bilder. Men innan vi ger oss av pekar Georgios på stjärnan i fronten på sin Arocs och säger med ett stolt skratt:
– Alla med hjärna kör bil med stjärna!
