För två år sedan blev Wibax Logistics i Piteå utsedda till Årets vinnare av Stora Åkeripriset. Tankbilsåkeriet prisades för sitt framgångsrika arbete inom områdena miljö, ledarskap, trafiksäkerhet, ekonomi och innovation. I dag håller de sakta men säkert på att uppdatera sin fordonsflotta med Mercedes-Benz.
Nils Sivertsson lutar sig tillbaka i lastbilshyttens lilla hörnsoffa och tar en klunk från det nybryggda kaffet. Det mullrar gemytligt från 450 hästkrafter som just nu får vila stilla på tomgång. Han har precis återvänt hem till Wibax Logistics terminal i Piteå efter att ha transporterat kromsyra från en kund i Skellefteå och vidare ned till Kumla där den sedan destrueras. När han sedan sätter sig bakom ratten igen och ger bilen marschorder växlar automatlådan mjukt och fint.
– Det fanns en tid när jag rynkade på näsan åt automat. 2007 var första gången som jag provade en bil som inte hade manuell växellåda och hur ska det här gå tänkte jag. I dag vill jag inte ha något annat, säger han samtidigt som han fäller ut körriktningsvisaren.

Att som i Nils Sivertssons fall transportera en produkt ena vägen och sedan kunna fylla upp bil och tank och ha returlast, sammanfattar en del av Wibax Logistics affärsfilosofi där det handlar om att optimera varje mil som fordonen rullar.
– Har man produkter som ska från A till B så ska man också ha något från B till A, säger Magnus Sundström, VD på Wibax Logistics.
Det har gjort att många fordon har en nästan hundraprocentig verkningsgrad på de kilometer som körs. Det är enligt Magnus Sundström också en av nycklarna till god lönsamhet och en affärsstrategi som Wibax försöker följa i största möjliga utsträckning.
– Vi har under en längre tid varit selektiva i de affärer som vi gått in i just för att det ska passa i det pusslet.
Wibax har terminaler på sex olika platser längs den svenska kusten där Uddevalla ligger längst söderut och Piteå längst norrut. På varje plats finns kompletta anläggningar för att ta emot flytande bulkprodukter och där finns inpumpnings- och utlastningsutrustning till och från båt, järnväg och lastbil. Uppdraget och affärsidén bygger på att hantera koncernens totala behov av logistik samt att erbjuda logistiklösningar till externa kunder.

För två år sedan var Wibax Logistics ett av 39 nominerade företag när Stora Åkeripriset delades ut. Först valdes det ut som ett av sex företag som gått vidare till finalen och när allt var över hade Wibax fått det kanske finaste priset som ett svenskt åkeri kan få.
– Det var oerhört ärofullt och en stor glädje för alla i företaget. Det kändes också extra kul att få erkännandet från själva branschen, säger Magnus Sundström.
Nils Sivertsson tycker att Wibax är ett stort åkeri som ändå behållit närheten till sina anställda. När företaget 2013 köpte in en Mercedes-Benz Actros fick Nils vara med och provköra och komma med synpunkter.
– Större åkerier köper ofta bilar utan att fråga den som ska köra. Att man nu får vara med i den processen gör att man känner sig mer delaktig. Att det sedan är de som tar sista avgörande beslutet är förståeligt, men att de lyssnar på en känns väldigt bra, säger han.
Han minns den dagen när han provkörde bilen.
– Jag hade ju knappt varit inne i en Mercedes-Benz innan dess, så jag var nog lite skeptisk. Första intrycket var positivt när jag klev in i hytten. Miljön och rymden invändigt blev jag imponerad av. Sedan körde han en sväng från Luleå och knappt halvvägs mot Piteå. Mer än så behövdes inte. Nils gav tummen upp – och Wibax köpte sin första Mercedes-Benz, säger han.

I dag är Nils fortfarande lika nöjd med lastbilen. När han har 45 minuters rast kan han luta sig tillbaka i hörnsoffan och när han ska sova vickar han bara ned en säng från väggen och då byggs det om till sovrum.
– Det blir ju cirka hundra nätter i bil för mig och det här är en helt underbar bil att bo i och allt funkar som det ska göra. Inte ett enda verkstadsbesök, säger han.
Under 2018 räknar man med att bilen ska har rullat cirka 100 000 mil.
– Det är först då som man vet med säkerhet om drivlina och andra system har fungerat. Men så här långt har den fungerat mycket bra samtidigt som bränsleförbrukningen ser positiv ut, säger Magnus Sundström.
När Wibax bestämde sig för Mercedes-Benz hade man 38 tunga lastbilsekipage i flottan. Då var det uteslutande Volvo och Scania med tyngdpunkt på Volvo. I dag har de precis fått sin sjunde Actros, såld av Bildahl i Luleå. Och utrustade med Fleetboard® kan de mäta effektiviteten med de nya lastbilarna.
– Man kan ta fram rapporter på tonkilometer, då ser man effektiviteten i hela åkeriet, säger Magnus Sundström.