De är ganska anonyma i vår vardag. Vi tänker knappast på att de finns, men om de inte är på plats i rätt tid på rätt dag saknar vi dem. De gör en betydande insats för vårt samhälle och vår miljö. Och deras arbetsredskap är en Mercedes-Benz Econic.
Den rödlackerade sopbilen förflyttar sig sakta framåt längs gatan. I husen börjar människorna vakna upp och göra sig klara för en ny dag. Det är tidigt på morgonen och solen står ännu lågt på himlen. För människorna i husen är det en helt vanlig måndag. De är fullt upptagna av sina morgonsysslor och konstaterar tryggt att den här måndagen har börjat precis som alla andra måndagar när den röda lastbilen passerar utanför fönstret.
Reno Norden är uppstickaren inom renhållningsbranschen. Företaget har specialiserat sig på insamling av hushållssopor och är överlägset störst i Norden inom sin nisch. De rödlackerade sopbilarna av märket Mercedes-Benz Econic är en del av företagets signum.
– Varje dag hämtar vi sopor från mer än fem miljoner invånare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Vi är ganska anonyma i människors vardag, men vi utför en mycket viktig samhällsinsats. Och de två viktigaste verktygen i vårt arbete är miljöarbetarna och sopbilarna, berättar Peter Ekholm, VD på Reno Norden AB.

Insamling av hushållsavfall är avgörande för både samhället och miljön. Hanteringen utvecklas ständigt och i dag tar man vara på hushållsavfall bättre och sorterar smartare. En av nytänkarna och pådrivarna inom branschen är Reno Norden.
– Det är en extremt konservativ bransch, men vi försöker tänka annorlunda. Vi vill inte springa fortare, snarare smartare, förklarar Michael Liverstam, som är regionchef för Reno Norden Syd/Väst.
– Eftersom vi är nischade och specialiserade inom hushållsavfall, så har vi också intresset och kompetensen att driva tekniken framåt. Bland annat jobbar vi mycket med arbetsmiljöfrågor och är med i utvecklingen av smartare lösningar som underlättar arbetet för vår personal.
Miljöarbetarna, som hämtar och tömmer sopkärl, har ett tungt arbete. Ändå är sjukfrånvaron bland Reno Nordens personal extremt låg – under tre procent. En bidragande faktor bakom den låga sjukfrånvaron kan vara valet av sopbil.

Majoriteten av Reno Nordens sopbilar i Sverige är Mercedes-Benz Econic. Lastbilen med det låga hyttinsteget sliter inte lika mycket på kroppen. Miljöarbetare Zoltan Cikos vet hur det är. Han har kört en gasdriven Econic i ungefär två år och trivs utmärkt med sin arbetsmiljö. Dagligen tillryggalägger han 17-18 km och tömmer 700-800 sopkärl eller 7-8 ton sopor.
– Jag går mycket i jobbet, men jag vet inte hur många gånger om dagen jag måste hoppa in i bilen för att köra en kort sträcka och sedan ut igen för att hämta nya kärl. Då är det fantastiskt att det är så lätt att ta sig in och ut. Vikdörren på passagerarsidan står alltid öppen, hela dagen, och det är bara två trappsteg upp i hytten. Skillnaden mellan en Econic och en vanlig lastbil märks verkligen i kroppen efter en lång arbetsdag, säger Zoltan Cikos.
Eftersom Reno Norden bedriver sin verksamhet i bostadsområden arbetar man aktivt för att optimera säkerheten. I sådana områden är det oftast två personer i varje bil, så att de kan hjälpas åt att hålla uppsikt. Vid schemaläggning av rutterna försöker man att undvika sophämtning kring skolor och dagis vid tider då barnen är utomhus.
– Hela paketet med det unika chassit och gasdriften passar perfekt för vår verksamhet. Det låga insteget och vikdörren är arbetsmiljöfördelar som Econic är ensam om och som uppskattas mycket av personalen. Men dessutom har lastbilen en rad detaljer som gör personalens arbete säkrare, särskilt eftersom de kör i områden där det ligger bostäder, skolor och dagis.
– Till exempel den enormt stora vindrutan som gör att föraren har en mycket bra översikt. Med hjälp av stora sidospeglar, spegel framför bilen och backkamera är sikten runt om bilen optimal, säger Peter Ekholm.
Gasdrivna Econic lämpar sig också mycket väl för transporter i stadsmiljö eftersom gasdriften med en så kallad Otto-motor, inte bara reducerar miljöpåverkan utan även minskar ljudnivån avsevärt jämfört med en dieseldriven motor.

I dag sorteras hushållsavfallet i de flesta kommuner i matavfall och övrigt avfall. Men bättre sortering och sopbilar med 4-facksystem kommer mer och mer. Reno Norden förser kommunerna med statistik baserad på den information som registreras när de taggade sopkärlen töms.
Via en antenn registreras data om vilket hushåll kärlet tillhör, tidpunkt för tömning, mängden sopor etcetera. Miljöarbetarna kan även lägga in egen information i systemet, som exempelvis skador på kärlet eller andra upplysningar.
– Den samhällstjänst som vi utför ställer höga krav på att vi alltid kan leverera. Därför är vi helt beroende av att bilarna rullar. Det är oerhört viktigt för oss att bilarna är driftsäkra och att eftermarknaden fungerar, säger Peter Ekholm med allvar i rösten.
– Vi har god erfarenhet av hur vi har blivit bemötta av Mercedes-Benz och kan konstatera att de arbetar mycket proaktivt, i allt från service till kundmottagande. Reno Norden har ett serviceavtal med Mercedes-Benz och avtalet är föredömligt enkelt och tydligt. Vi vet exakt vad som ingår och vad som inte ingår. Precis så ska det vara.
– Leveranstiden är också extremt viktig för oss. Mercedes-Benz är med i hela processen och de har varit mycket bra på att leverera i tid. Det innebär att vi kan planera våra tjänster gentemot kunderna och lita på att bilarna är på plats enligt avtalet, fyller Michael Liverstam i.
När insamlingen av dagens hushållsavfall är klart kör Zoltan Cikos till avfallsanläggningen för att tömma. Här sorteras avfallet och återvinns för att ge minimal påverkan på miljön. Hushållssoporna bränns och blir till fjärrvärme, och matavfallet blir biogas, som sedan bland annat används för att driva sopbilarna.

Kort om Reno Norden AB
- Specialist på insamling av hushållsavfall.
- Verksamt i Sverige sedan 2008.
- Huvudkontor i Älvsjö.
- Bedriver verksamhet i 32 kommuner.
- Har cirka 350 anställda.
- Omsätter cirka 360 miljoner kronor.
- Har cirka 200 sopbilar, mer än hälften är Mercedes-Benz Econic.