Josef Lindberg i Sandarne AB arbetar med ytterst nischade transporter. I speciella tankar körs 150 grader varm bitumen till asfaltverk, en verksamhet som har full rulle mellan april och december och står still under vintern. Därför har företaget nu gått över till att hyra sina dragbilar istället för att äga dem.
– Vi såg hur vi år efter år hade ett antal lastbilar som bara stod still i tre månader, berättar Kristoffer Tennholt, logistik-koordinator på hälsingska Josef Lindberg i Sandarne AB.
– Det kändes direkt fel att ha en kapitalkostnad på bilar som inte användes. Dessutom innebar det ofta driftstörningar i början av säsongen, fortsätter han.

Lastbilar mår bäst om de rullar, det är en gammal sanning. Den som låter en lastbil stå stilla i tre månader efter en tuff säsong får ofta problem om den sedan sätts direkt i hård trafik. I det här fallet är tiden viktig och transporterna med bitumen måste vara framme i rätt tid på asfaltverket. Annars kan det ställa till problem i hela produktionskedjan.

Därför har företaget numera beslutat att hyra sina bilar istället för att köpa dem. Senaste tillskottet är åtta nya Actros dragbilar som hyrs nio månader om året via CharterWay Rental i Akalla, Stockholm.
– Vi disponerar åtta bilar under den tid vi behöver dem. I december lämnar vi tillbaka dem och i april hämtar vi nya, säger Kristoffer Tennholt.
– Egentligen kan det också ske byten under tiden. Om vi lämnar in en viss bil på service, kan vi mycket väl få besked att det blir en annan likadan bil som vi får hämta ut.
De åtta dragbilarna är företagets första Mercedes-Benz och de har nu rullat i fem månader.
– Jag tycker att man varit väldigt flexibel och bra från Mercedes-Benz. Det är ju ett ganska annorlunda upplägg vi har, det krävs att den man pratar med har ett öppet sinne. Men det känns verkligen som om man vill visa att man kan lösa alla uppgifter och det är precis så man vill ha det som kund.
Kort om Josef Lindberg i Sandarne AB
Verksamhet: Tanktransporter
Omsättning: 134 miljoner kronor
Övrigt: Tiotal egna bilar samt anslutna åkare. En mycket stor del av transporterna går med järnväg. Företaget har fler än 100 tankcontainers.
