Hos Mercedes-Benz Trucks har totalekonomin högsta prioritet. Både kapitalkostnad, bränsleförbrukning, service, reparationer och andrahandsvärdet påverkar ekonomin. Under en lastbils ekonomiska livslängd står bränslet för cirka 50-60 procent av kostnaderna.
Mercedes-Benz Actros är sedan flera år bäst i klassen när det gäller ekonomi och har i många tester visat att den är upp till nio procent snålare än konkurrenterna. Bland annat tack vare den intelligenta farthållaren PPC som även håller reda på höjdskillnader, samt telematiksystemet FleetBoard som hjälper föraren att köra snålt.
Nu låter vi svenska åkare och förare få egna bevis genom att testa en ny Actros i den dagliga verksamheten i Fuel Duel.
Så här fungerar Fuel Duel
Vi lånar ut en ny Actros under två till tre veckor. Den vanliga chauffören sitter bakom ratten, jobbar och sköter sin transport som vanligt.
Telematiksystemet FleetBoard registrerar bränsleförbrukningen och hur bilen körs.Med hjälp av preliminära rapporter kan anpassningar göras och i en slutrapport summeras testperioden.
Hittills har fler än 1 000 dueller gjorts över hela Europa. Mercedes-Benz har vunnit 90 % av dessa. Den genomsnittliga besparingen har varit över 10 %. Det är 10 % mindre kostnader och 10 % mindre utsläpp.
Därför vinner Actros duellerna:
1. Aerodynamiskt formgiven StreamSpace-hytt. Ger ytterst lågt luftmotstånd och låg förbrukning.
2. Solskyddet är borttaget. Sänker hyttens luftmotstånd. Vilket i sin tur sänker bränsleförbrukningen.
Sparar upp till 1,5 %.
3. Aerodynamiskt formgivna spoilrar och inklädnader.
Optimerar de aerodynamiska egenskaperna.
Sparar upp till 8,0 %.
4. Körprogrammet Mercedes PowerShift »economy«.
Körprogrammet »economy« kan väljas för att underlätta en ekonomisk körstil. Körprogrammet »power« kan väljas för att underlätta en dynamisk körstil.
5. Tvåstegs kompressor. Den optimerade kompressorn har en tomgång med låg förlustverkan och medger kompression på två olika trycknivåer, vilket sammantaget möjliggör en betydelsefull minskning av effektförbrukningen.
6. Den nya reglerade tvåstegs vattenpumpen. Sitter som standard i varje ny Actros med 10,7- och 12,8-liters motor. Vattenpumpen regleras så att den endast matar 100 % om motorns driftstemperatur är för hög. Så länge driftstemperaturen är i normalintervallen går vattenpumpen med endast 60 % av sin effekt.
7. Signalhorn under hytten. Monterade på detta sätt, istället för på taket, kan luftmotståndet sänkas. Sänkt luftmotstånd har en direkt positiv inverkan på bränsleförbrukningen. Sparar upp till 0,2 %.
8. Kylarjalusi. I stängt läge förbättras de aerodynamiska egenskaperna vilket hjälper till att spara bränsle. Jalusin hålls stängd tills motorn behöver kylas mer och då öppnar den.
9. Aerodynamiskt underredsskydd. Leder luften på optimerat sätt, minskar luftmotståndet och sänker därmed bränsleförbrukningen. Förbättrar förarhyttens aerodynamiska egenskaper på sidorna. Därmed minskar luftmotståndet, vilket har en positiv inverkan på bränsleförbrukningen.
10. Kompakt vändskiva (tillval). Vändskivans egenvikt minskar och därmed fordonets vikt.
Bränsleförbrukningen sjunker.
11. Styrsystem tryckluft E-APU (Electronic Air Processing Unit). Inverkar positivt på bränsleförbrukningen.
Systemet höjer manövertrycket i bromskretsarna för att kunna tillhandahålla ett högre ackumulerat tryck under bromsning. Kompressorn kan därmed företrädesvis arbeta under motorbromsning, särskilt vid körning i nedåtlut.
Läs mer på:
http://www.fuelduel.se/sv_SE/Home.html