Teknik som räddar liv.
Trånga miljöer, stora lastbilar och oskyddade trafikanter är ingen bra kombination. Men det är ett problem som per definition inte går att bygga bort helt av det skälet att alla byggnadsarbeten kräver just lastbilar. Varje förbättring av infrastrukturen betyder att vi under byggperioden kommer att ha en trafikmiljö som inte är optimal. Där oskyddade trafikanter och lastbilar kommer att vara tvungna att samsas om små ytor. Dessutom kräver en levande stadsmiljö att varor levereras till butiker och annat med just lastbilar.
Uppmärksamhet är nyckeln.
Alla fotgängare och cyklister vet hur viktigt det är att vara uppmärksamma i trafiken. Det vet alla lastbilsförare också. Men som lastbilsförare är det praktiskt svårt att ha se allt som behöver ses. Att uppmärksamma allt som behöver uppmärksammas.Men också att kunna reagera snabbt. Och att synas.
Därför lanseras nu Mercedes-Benz Safety Truck.
Sikt, kameror, radar och synlighet.
Mercedes-Benz Safety Truck är byggd på modellen Econic. En lastbil som sedan premiären 1999 blivit en favorit inte minst som renhållningsbil.
Föraren sitter lågt – som i en buss – och har en vindruta som ger 80 % mer sikt än i en konventionell lastbil.
I en Econic kan föraren upptäcka föremål som är så nära som några centimeter från bilens front. Dörrarna på passagerarsidan är glasade hela vägen ner och låter till och med föraren se trottoarkanten.
Nu gör vi den ännu bättre. Ännu säkrare.
Econic Safety Truck är den enda lastbil på marknaden som är helt och hållet framtagen för att klara alla typer av transporter i stadsmiljö med högsta tänkbara säkerhet för alla medtrafikanter.
Säkerhet handlar inte bara om olyckor, utan även om långsiktiga skador. Econic finns därför att få i NGT utförande och kan köras på 100 % CO2 neutral lokalproducerad Biogas.
Cykelradar.
Känner av ytorna vid sidan av lastbilen och varnar föraren om oskyddade trafikanter befinner sig i närheten.
Automatisk broms.
Med AEBS märker lastbilen själv av hinder och bromsar automatiskt när det behövs. Även om föraren missar så upptäcks hinder och faror av ett radarsystem.
Automatisk filhållning.
LDWS systemet varnar om bilen byter fil utan att det verkar vara meningen. Till exempel om föraren är trött eller brister i uppmärksamhet.
Dödavinkelnkameror.
Två kameror i de yttre backspeglarna täcker ytorna i de döda vinklarna.
Backkamera.
Täcker ytan bakom lastbilen.
Frontkamera.
Täcker ytan allra närmast vindrutan.
Intelligent TV-monitor.
Med split-view som automatisk byter kameravinklar. Beroende på hur bilen körs visas främre kamera, bakre kamera eller sidokameror – eller en kombination av dessa.
Lysande synlighet.
Fabriksmonterade arbetsljus runt hela bilen som tänds med automatik. Automatiska blixtljus och varningsljus.
Fluorescerande dekor.
Regnsensor.
Vindrutetorkarna sätts på i rätt hastighet om det regnar.
Avståndskännande farthållare.
Ser till att lastbilen håller rätt avstånd till bilen framför.