Sandström Nätentreprenader bygger fibernät och kan ta ansvar för hela byggkedjan, från första spadtaget i marken till installationen i väggen. Många olika moment som kräver olika specialkompetens och även olika typer av fordon. Med hjälp av Mercedes-Benz löser man det mesta.
Den här försommardagen är det full aktivitet i ett äldre villaområde i södra Stockholm. På en av gatorna har grävschaktet efter kabeldragning fyllts igen och nu arbetar två man med att täcka hålet med ny asfalt. Från flaket på en Actros fylls skopan med ångande varm asfalt, som fördelas jämnt över schaktet med hjälp av rakan. Arbetet går snabbt och det tar inte lång stund innan alla redskap och all utrustning har stuvats tillbaka in i en Vito och en Sprinter och gatan åter har öppnats för trafik.
Några kvarter längre bort står en stor slangvinda uppställd på trottoaren vid sidan av en Sprinter. Slangen innesluter den tunna fiber, som man via en högtryckskompressor blåser ut i kabelnätet och in i fastigheterna. Snart är alla husägarna i området anslutna via fiberkabel med snabbt bredband för data, tv och telefoni.

Den här typen av FTTH-arbeten (Fiber To The Home) pågår överallt i Sverige och i Stockholmsområdet är Sandström Nätentreprenader en av de största aktörerna. Att bygga fibernät är stora och komplicerade projekt, som består av många olika moment. Från att gräva till att installera. För det mesta är det hårt tidspressade uppdrag med många olika entreprenörer inblandade, och det kan skapa samordningsproblem. Sandström Nätentreprenader har kompetens och resurser för att kunna leverera hela byggkedjan. Det gör att projekten kan genomföras smidigare och snabbare, och därmed oftast till en lägre kostnad för kunden.

Enligt regeringens mål ska 90 procent av alla svenskar ha tillgång till bredband med överföringshastighet av minst 100 Mbit/sek år 2020. Därför är aktiviteten stor runt om i landet och Sverige ligger långt framme i den internationella jämförelsen när det gäller fiberdragning.
Sandström Nätentreprenader startades 2010 av fyra personer med olika bakgrund.
– Vi matchar varandra och alla har varit med ute på fältet och gjort det mesta själva, så vi förstår hur vi ska leda alla delar i projekten, säger VD Niklas Sandström.
– Vi har byggt mycket riksnät tidigare och byggt ihop städer, men nu arbetar vi mer lokalt och vi har extremt mycket jobb i Stor-Stockholm. Det här är en ny, glödhet marknad. Men det är samtidigt komplexa projekt och om något går fel i ena ändan så blir det fel hela vägen. Så det gäller att ha kompetens att hålla ihop det hela, fortsätter han.

Sandström Nätentreprenader anlitar nästan enbart egen personal för alla momenten i ett FTTH-projekt och har ungefär 100 anställda totalt. De flesta är bosatta i Hälsingland och veckopendlar till jobben i Stockholm.
– Flera av oss som leder företaget har anknytningar till Hälsingland och eftersom det är ont om jobb där uppe har vi hämtat många av våra medarbetare därifrån. Det är duktiga, kompetenta grabbar som är vana vid anläggningsjobb och som är tacksamma för att få jobb hos oss, berättar Niklas.
– Personalen är vår viktigaste resurs och vi gör vårt yttersta för att ta väl hand om dem. Vi hyr lägenheter i Stockholm till dem och vi ställer upp med bilar, bland annat 5-sitsiga Vito, så att de kan veckopendla. De kör ner söndag kväll eller tidigt måndag morgon, jobbar 40 timmar fram till torsdag eftermiddag och är hemma hos familjen igen torsdag kväll.
Sandström Nätentreprenader har nästan hela sortimentet av Mercedes-Benz transportbilar – Citan, Vito och Sprinter. Och även en 23-tons Actros kranväxlare. Transportbilarna är speciellt utrustade beroende på användningsområde. Luftlinjelaget har en specialutrustad version, asfaltgruppen en annan, och kabelblåsningsgruppen en tredje.
– Innan vi gick över till Mercedes-Benz lyssnade vi runt för att ta reda på vilka bilar som håller och som har en bra ekonomi. Och vi märkte att Mercedes-Benz sticker ut med bra kvalitet, bra pris och högt andrahandsvärde. Vi bad därför Mercedes-Benz om ett upplägg och de erbjöd oss en komplett lösning med CharterWay-konceptet, som kändes helt rätt och trovärdigt.
Med Mercedes-Benz CharterWay har Sandström Nätentreprenader fått repararations- och underhållstjänster som skräddarsytts efter företagets behov. Fördelen är fasta, kalkylerbara kostnader istället för oförutsedda och kostsamma stillestånd.
– Det har inneburit att bilkostnaderna har minskat samtidigt som vi fått bättre koll, förklarar Niklas.
